چرا داعش اندونزی را انتخاب کرد؟

اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان دنیا همواره هدف مناسبی برای جذب نیرو در بین گروه‌های افراطی ازجمله گروه تروریستی داعش به شمار می‌رفت. داعش از همین کشور برای انجام حملات انتحاری در سالهای اخیر استفاده کرده است.

این کشور از سال 2015 به بعد درباره گسترش داعش در منطقه هشدار داده بود و یک سال بعد بود که چندین انفجار و تیراندازی در پایتخت این کشور علاوه بر کشته شدن 4 عامل حمله باعث مرگ 4 غیرنظامی دیگر شد. این اولین انفجاری بود که به گروه انشار الدوله، از گروه‌های زیرشاخه داعش مرتبط شد.

پس از این حملات بود که داعش سعی در گسترش نفوذ خود در جنوب شرق آسیا را داشت. این گروه از اتباع اندونزی برای تهدید دولت و پلیس استفاده کرد و از حامیانش خواست تا حملات بیشتری را علیه دولت انجام دهند. رئیس ارتش اندونزی هم در سال 2017 به شدت هشدار داد که داعش در هر استان این کشور نفوذ کرده است.

نسل جدید پیروان این گروه تروریستی با استفاده از اینترنت و فضای مجازی به داعش پیوستند و گروه دیگری از پیروان این گروه از اعضای جنبش‌های افراطی قدیمی در این کشور هستند.  این نسل با محتاط خواندن بیش از حد نسل قبل از خود، بعدها به گروه‌های کوچکتر تجزیه شدند. نزدیک به 30 گروه اندونزیایی با داعش پیمان بسته‌اند و برخی از آنها پیشتر از برنامه‌ خود برای تاسیس یک کشور رسمی داعش در جنوب شرق آسیا خبر داده بودند.

گفته می‌شود صدها نفر از اندونزی برای پیوستن به داعش راهی عراق و سوریه شده‌اند. هرچند داعش به صورت رسمی نابود شده اما فعالیتهایی توسط برخی از بازمانده‌های این گروه در نقاط مختلف انجام می‌شود.

بعد از حمله مرگبار القاعده در سال 2002 در بالی که منجر به کشته شدن 202 نفر شد مقامات این کشور سرکوب گروه‌های افراطی را در دستور کار قرار دادند. از آن زمان به بعد 800 شبه نظامی زندانی و بیش از 100 نفر از اعضای این گروه‌ها کشته شدند  اما دولت در اصلاح آنها چندان موفقیت آمیز عمل نکرده است.

تازه ترین حمله تروریستی در این کشور که براثر حمله انتحاری به سه کلیسا در شهر سورابایای این کشور 11 نفر کشته شد، مرگبارترین حمله از سال 2005 به شمار می‌رود.

فهرست حملات تروریستی در اندونزی:

202 کشته در حمله بمبگذاری در بالی (سال 2002)

14 کشته در خودروی بمبگذاری شده در اطراف هتل ماریوت جاکارتا (سال 2003)

9 کشته و 180 زخمی در حمله خودروی بمبگذاری شده در اطراف سفارت استرالیا در جاکارتا (2004)

23 کشته در سه حمله انتحاری  در بالی (2005)

9 کشته در دو بمبگذاری انتحاری  در هتل های ماریوت و ریتز کارلتون در جاکارتا (2009)

7 کشته در حمله بمبگذاری  در مرکز جاکارتار (2016)

کشته شدن 3 پلیس در بمبگذاری انتحاری جاکارتا (2017)

زخمی شدن چندین نفر در حمله با شمشیر به کلیسایی در اسلمان (2018)

کشته شدن 5 پلیس در درگیری با زندانیان افراطی  (2018)