رایزنی لبنانی ها برای تشکیل دولت جدید

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان سه‌شنبه (دیروز) با «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور در کاخ بعبدا (کاخ ریاست‌جمهوری لبنان) دیدار کرد و محافل وابسته به هر دو طرف ، این دیدار را بسیار مثبت خواندند.

بر اساس گزارش روزنامه «الاخبار»، دو طرف همه مسایل مربوط به رقابت‌های انتخاباتی را در دیدار دیروز به فراموشی سپردند. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله پیش‌تر گفته بود به محکم کردن رابطه میان دو متحدش یعنی «التیار الوطنی الحر» (جریان ملی آزاد وابسته به میشل عون) و «امل» (به ریاست نبیه بری) خواهد پرداخت و در عمل نیز طیف نصرالله اگرچه به صورت غیرمستقیم، اما نیروی محرک برای تقویت رابطه در جلسه دیروز بود.

نبیه بری پس از پایان دیدارش با میشل عون، آن را بسیار عالی توصیف کرد و به روزنامه «الجمهوریه» گفت: این دیدار 200 درصد خوب بود.

وی همچنین گفت: در این دیدار درباره تمام موضوعات مربوط به آینده از جمله دولت و چگونگی آن ، پارلمان و طرح‌هایی که باید سر و سامان داده شود، صحبت شد و در این امور دیدگاه‌های مشترکی وجود دارد.

اشاره ضمنی عون به انتخاب دوباره بری برای ریاست پارلمان

الاخبار در ادامه به نقل از منابع آگاه نوشت: رئیس‌جمهور در این دیدار اشاره‌های مثبتی مبنی بر آن داشت که ائتلاف «لبنان القوی» یا «العهد» (ائتلاف وابسته به جریان ملی آزاد) به نبیه بری برای ریاست یک دور دیگر بر پارلمان رأی خواهد داد تا آغازی بر مرحله همکاری متقابل در حل پرونده‌ها و نیز همکاری و تکامل بین ریاست‌جمهوری، پارلمان و کابینه باشد. زبان حال بری و عون نشان می‌دهد آنها دنبال تقویت موضع ملی برای مقابله با چالش‌های خارجی همزمان با اصلاحات داخلی، مقابله با فساد و بهتر شدن وضعیت اقتصادی هستند.

بری: ائتلاف «لبنان القوی» بزرگترین ائتلاف در پارلمان آینده است

بر اساس این گزارش، بری در دیدار مذکور به عون گفته ائتلاف لبنان القوی حق در اختیار گرفتن معاون رئیس پارلمان را دارد زیرا در پارلمان جدید بزرگترین ائتلاف از نظر تعداد است (جریان ملی آزاد موفق به کسب 29 کرسی در انتخابات شد)، وی سپس بر ضرورت تشکیل فوری دولت تأکید کرد.

توافق عون و بری برای انتخاب دوباره سعد الحریری به نخست‌وزیری

کسانی که با بری دیدار داشته‌اند، اعلام کردند وی با عون برای انتخاب دوباره سعد الحریری به نخست‌وزیری متفق‌القول هستند.

بری دیروز به روزنامه‌نگاران در «عین‌التینه» (مقر رئیس مجلس) گفت حاضر است نزد «القوات‌البنانیه» میانجی‌گری کند تا این حزب را به قبول الحریری برای دور بعدی نخست‌وزیر راضی کند (القوات‌اللبنانیه نیز پیشتر شرط کرده بود حاضراست ضمن یک توافق سیاسی، نخست‌وزیری دوباره سعد الحریری را بپذیرد).

رایزنی‌های سعد الحریری با اعضای «القوات‌اللبنانیه»

سه شنبه شب (دیشب) سعد الحریری، میزبان «سمیر جعجع» رئیس حزب القوات‌ اللبنانیه، دو وزیر «غطاس خوری و ملحم الریاشی» و نیز وزیر سابق «باسم السبع» را در منزلش به حضور پذیرفت. منابع آگاه این دیدار را مثبت خواندند و گفتند نشست مذکور، مرحله جدیدی در روابط میان القوات و المستقبل آغاز کرد.

جعجع به روزنامه‌نگاران گفت: من نظر خودم را درباره دولت جدید، به اطلاع سعد الحریری رساندم و به او گفتم زمان زیادی در لبنان به ویژه در زمینه معیشتی و اقتصادی نداریم. به همه تأکید می‌کنم که ما خواستار پُست معینی (در دولت آینده) نیستیم.

20 می پایان مهلت پارلمان فعلی لبنان

مهلت پارلمان فعلی لبنان که طی سه دوره تمدید شده است، در 20 ماه جاری میلادی (می/30 اردیبهشت) به پایان می‌رسد و پارلمان باید حداکثر 15 روز پس از آغاز به کار، رئیس خود را انتخاب کند.  قرار است اولین جلسه پارلمان جدید (که گفته شده در 23 می برگزار می‌شود) را «میشل المر» که بزرگترین نماینده از نظر سِنی است، ریاست کند.

وبگاه «العهد» هفته جاری در گزارش نوشت رئیس پارلمان برای کسب این پست باید اکثریت آرا یعنی سه‌چهارم را از آن خود کند و اگردر 2 دور موفق به این کار نشد، دور سوم رأی‌گیری برای کسب اکثریت نسبی یعنی نصف به علاوه یک، انجام خواهد شد.

رئیس پارلمان به محض تعیین شدن؛ خواهان برگزاری جلسه‌ای برای انتخاب معاون  و 2 دبیر و 3 کمیته خواهد شد. منابعی در پارلمان لبنان احتمال دادند که معاونت ریاست پارلمان به دو نماینده از فراکسیون «لبنان قوی» یعنی «ایلی الفرزلی و الیاس بوصعب» برسد.

انتخابات لبنان در 16 اردیبهشت (1397) برگزار شد و باید منتظر چگونگی ائتلاف‌بندی‌ها در پارلمان پیش رو بود.