امضای ۱۰ قرارداد همکاری بین ازبکستان و آمریکا

نمایندگان ازبکستان و آمریکا در چارچوب سفر رسمی «شوکت میرضیایف» به «واشنگتن» ۱۰ قرارداد دوجانبه در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

تاشکند و واشنگتن در زمینه‌های مختلف از جمله گاز، برق رسانی، ساختمانی، حقوق و بازرگانی همکاری‌های نزدیکی دارند.

شرکت‌های ازبکستان روز گذشته در دفتر شرکت «White&Case» با شرکت‌های آمریکایی قرارداد‌های دوجانبه‌ای در زمینه‌های تجارت گاز، فلزات، برق رسانی، ساختمانی و بازرگانی امضا کردند.

از جمله شرکت سهامی «ازبک. انرگو» با شرکت «General Electric Gas Power Services» در مورد اجرای طرح‌هایی در نیروگاه حرارتی «تاشکند» و شرکت ازبکی «جزخ پترولیوم» با شرکت آمریکایی «Honeywell UOP» قراردادی در مورد اجرای طرح ساخت پالایشگاه در استان «جزخ» امضا کردند.

اتاق بازرگانی «Uz – AmericanTrade» با شرکت «Golden Natural Group» قراردادی را برای صادرات میوه و سبزیجات ازبکستان امضا کردند.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان صبح روز چهارشنبه وارد واشنگتن شد.

برنامه ریزی می‌شود وی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفتگو کند.

پیشتر «کامل آلامجان اف» رئیس بخش مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان گفت: در چارچوب سفر رسمی میرضیایف به آمریکا برنامه ریزی می‌شود بیش از ۴۰ سند در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری قرارداد‌های به ارزش ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار امضا شود.

هم اکنون در ازبکستان ۱۶۴ شرکت مشترک با سرمایه گذاری سرمایه گذاران آمریکا از جمله ۴۹ شرکت با ۱۰۰ درصد سرمایه سرمایه گذاران آمریکایی فعالیت میکنند.

آمریکا استقلال ازبکستان را در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۱۹ فوریه سال ۱۹۹۲ میلادی بین این ۲ کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.