اردن و قطر دوباره دوست می شوند

این یادداشت مشترک به امضای اعضای کمیته برادری پارلمان‌های اردن و قطر به ریاست منتهی البعول، از نمایندگان پارلمان اردن رسید.

در این یادداشت مشترک آمده است، این درخواست با توجه به تاکید بسیار کمیته بر حفظ روابط دوستانه اردن و قطر از سوی کمیته مطرح شد.

امضاکنندگان این یادداشت ابراز امیدواری کردند که این درخواست‌شان پاسخ مثبت تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر را در پی داشته و امیر قطر در راستای حفظ روابط دو کشور و تحقق منافع دو ملت، سفیر این کشور را به امان بازگرداند.

پیش از این نیز نمایندگانی از اردن و قطر دو یادداشت مشابه را برای بازگشت سطح روابط دیپلماتیک‌شان به حالت عادی به امضا رساندند اما تاکنون پاسخی به آنها داده نشده است.

دولت اردن ششم ژوئن ۲۰۱۷ سطح روابط دیپلماتیک خود با قطر را کاهش داده و سفیر خود را از دوحه فراخواند و از سفیر قطر نیز خواست شهر امان را ترک کند.

امان این تصمیم را در پی بحران به وجود آمده در منطقه خلیج فارس میان چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر از یک سو و قطر از سوی دیگر و تصمیم آنها برای قطع روابط دیپلماتیکشان با دوحه اتخاذ کرده و سفرهای دریایی، زمینی و هوایی خود با این کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را متوقف کرد.