هراس عربستان از موشک های یمنی

جنگ ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها ضد یمن ادامه دارد. در کنار تحولات جبهه‌های جنگ و فراز و نشیب‌های آن به سود و زیان طرفین، اما موضوعی که ذهن تحلیلگران امور را به خود مشغول کرده، موشک‌های یمنی و دقت بالای آن‌ها در اصابت به اهدافشان است.

یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شلیک موشک به جیزان، عسیر و نجران و ریاض ادامه می‌دهند و خطر این موشک‌ها سبب شد که سعودی‌ها دست به دامان نیرو‌های موسوم به کلاه سبز‌های آمریکایی شوند که طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی وظیفه آن‌ها رصد و نابودی موشکهاست. موشک‌های بالستیک یمنی‌ها عامل نگرانی مقامات سعودی است.

سعودی‌ها که حملات موشکی یمنی‌ها آن‌ها را به تنگ آورده است جدای از پناه بردن به آغوش آمریکایی‌ها برای دفع این خطر به حربه‌های تبلیغاتی روی آورده اند از جمله اینکه موشک‌هایی که یمنی‌ها به سوی سعودی‌ها شلیک می‌کنند ایرانی هستند.

«محمد عباس الضالعی» از تحلیلگران یمنی در مطلبی در یک رسانه یمنی می‌نویسد: «اینکه تصور شود که موشک‌های بالستیکی که حوثی‌ها به عربستان شلیک می‌کنند ایرانی است یا کسانی که مدعی هستند که این موشک‌ها از ایران به شکل قطعات کوچک ارسال می‌شود، تصور اشتباه و بی اساسی است و با عقل و منطقه مغایرت دارد. این موشک‌ها یمنی و حوثی هستند. گواه آن شلیک تعداد زیادی از این موشک‌ها از سوی حوثی‌ها به اراضی عربستان به شکل روزانه استاین موشک‌ها یمنی و حوثی هستند.

گواه آن شلیک تعداد زیادی از این موشک‌ها از سوی حوثی‌ها به اراضی عربستان به شکل روزانه است. این موشک‌ها مایه رعب و وحشت مقامات سعودی را فراهم آورده است و دستاورد واقعی برای حوثی‌ها محسوب می‌شود که تاریخ برای آن‌ها ثبت خواهد کرد. حوثی‌ها به معادله سیاسی تبدیل شده اند که قابل نادیده گرفته شدن نیستند.

اما ما در جنوب یمن با توجه به جانفشانی‌های فراوان این جنگ بی اراده هستیم و سعودی‌ها ساده‌ترین عامل قدرت را از ما گرفته اند. نه تنها از نظر نظامی ابزاری نداریم بلکه از نظر رسانه‌ای نیز نمی‌توانیم دیدگاه خود را مطرح کنیم، چون که رسانه‌ای در اختیار نداریم. با ساکنان جنوب یمن همانند مزدور رفتار می‌کنند».

پایگاه الحیاد نت نیز در گزارشی درباره ناگفته‌های موشکی کشور یمن آورده است: «بحث موشک‌های بالستیک یمن را باید در دهه هفتاد قرن گذشته میلادی جستجو کرد که یمنی‌ها از شوروی سابق موشک خریدند؛ موشک‌هایی مانند اسکاد، لونا و توچکا روسی هستند.

ارتش یمن به ویژه از سال ۱۹۹۸ شروع به توسعه موشک‌های خود از طریق کارشناسان عراقی و مهندسان موشک از جمهوری شوروی سابق کرد که این نقش مهمی در احداث مرکز پژوهش علمی و توسعه موشکی ارتش یمن در صنعا ایفا کرد. بیش از ۲۰۰۰ موشک بالستیک از انبار‌هایی در عدن و المکلا به سوی صنعا به مدت ۶ سال منتقل شد.

با وجود ادعا‌های مطرح در برخی رسانه‌ها مبنی بر حمایت ایران از یمن در زمینه موشکی، اما واقعیت امر که قابل شک نیست این است که یمن یکی از بزرگترین زرادخانه‌های موشک‌های بالستیک در خاورمیانه از حیث کمیت و برد محسوب می‌شود. ارتش یمن در سال ۲۰۰۰ در مراسم وحدت دو یمن در ماه مه توان موشکی خود را به نمایش گذاشت. بیش از ۶۰ درصد از موشک‌هایی که یمنی‌ها در اختیار دارند از خارج به ویژه کره شمالی، روسیه و چین تهیه شده و ۴۰ درصد ساخت داخل هستند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ادامه توسعه برنامه موشکی در یمن برد موشک‌های بالستیک را به ۱۰۰۰ کیلومتر رسانده است. یمن که موشک‌هایی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر نداشت در ظرف دو سال به موشک‌های راهبردی با برد ۱۰۰۰ کیلومتر رسیده که تمامی جزیره العرب به غیر از کویت و شاخ آفریقا و سودان، اریتره، اتیوپی، جیبوتی و سه چهارم سومالی را پوشش می‌دهد. محافل اطلاعاتی از موشک برکان ۳ حوثی‌ها که برد آن بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر است سخن می‌گویند که غافلگیر کننده خواهد بود».

قدرت موشکی یمنی‌ها سخت مقامات ریاض و همپیمانان آن‌ها را کلافه کرده است قدرت موشکی یمنی‌ها سخت مقامات ریاض و همپیمانان آن‌ها را کلافه کرده است آن‌ها همواره از رهگیری و انهدام موشک‌های شلیک شده از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دم می‌زنند، اما واقعیت گواه حقایق دیگری است، زیرا به اذعان برخی کارشناسان آمریکایی ریاض بار‌ها در معرض حمله موشکی یمنی‌ها قرار گرفته و سامانه آمریکایی پاتریوت از مقابله با آن ناکام مانده است.

به اعتقاد برخی کارشناسان هدف از اینکه آمریکایی‌ها از حضور نیرو‌های کلاه سبز در مرز‌های عربستان با یمن سخن به میان آورده اند تا موشک‌های یمنی را رصد و نابود کنند تلاشی از سوی آمریکا برای بالا بردن روحیه طرف سعودی با توجه به افزایش حملات موشکی یمنی هاست به ویژه که ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها سه سال قبل یعنی چند روز پس از شروع جنگ ضد یمن مدعی نابودی موشک‌های یمن شده بودند.

یمنی‌ها صبح، و ظهر و شب به جیزان، نجران و ریاض موشک شلیک کردند تا احساس خرسندی سعودی‌ها از حضور نیرو‌های کلاه سبز را از بین ببرند و در ثانی ثابت کنند که راهکار مقابله با اقدامات آمریکا برای ممانعت از حملات موشکی را یافته اند و به عبارتی آمریکایی‌ها را هم در تنگنا قرار داده اند، زیرا حملات موشکی همچنان ادامه دارد.

نگرانی از موشک‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به محافل صهیونیستی نیز رسیده است.

مرکز مطالعات راهبردی بگین رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه بار ایلان در پژوهشی اذعان کرد: «موشک‌های بالستیکی که از سوی حوثی‌ها شلیک می‌شود بسیار خطرناک از حیث اصابت دقیق به هدف و توسعه فناوری آن هستند.

این مرکز صهیونیست مدعی شد که یمنی‌ها این موشک‌ها را از ایران و کره شمالی به دست آورده اند.

در پژوهش این مرکز اسرائیلی آمده است: اسرائیل می‌تواند که بازار سلاح سعودی حضور داشته باشد و نقش بزرگی در تجهیز ریاض به سامانه تسلیحاتی برای مقابله با چالش‌های امنیتی که با آن روبرو است، ایفا کند. تهدیداتی که عمق خاک سعودی به دنبال شلیک موشک‌های انصارالله یمن را هدف قرار می‌دهد سبب افزایش فرصت به منظور گرایش عربستان برای خرید سامانه دفاع هوایی از اسرائیل برای مقابله با این موشک‌ها می‌شود.

تمایل سعودی‌ها برای خرید سامانه دفاع موشکی از تل آویو

در این پژوهش که از سوی «دلینا نووشال» پژوهشگر صهیونیست آماده شده است به تمایل سعودی‌ها برای تجهیز خود به سامانه دفاع موشکی ساخت صهیونیست‌ها به ویژه گنبد آهنین و سامانه «ترووی» اشاره شده و این تمایل را تحولی بزرگ در روابط میان تل آویو و ریاض توصیف کرده است.

بر اساس این پژوهش سال نقطه تحول بزرگی در روابط میان تل آویو و ریاض محسوب شده و آمده است که عربستان به دنبال استفاده از روابط خود با رژیم صهیونیستی برای تقویت قدرت بازدارندگی و بهبود توان خود برای مقابله با نقش ایران در منطقه است.

در پژوهشی که این مرکز صهیونیستی منتشر کرده تاکید شده که عربستان می‌تواند عرصه‌ای برای آزمایش توان سامانه‌های دفاع هوایی باشد.

در این پژوهش آمده است: درک نیاز به تقویت سامانه دفاع هوایی سبب شد که ملک سلمان در ماه اکتبر به روسیه برود و قراردادی به ارزش سه میلیارد دلار امضا کند که مسکو به موجب آن متعهد به تجهیز ریاض به سامانه پیشرفته اس ۴۰۰ شود. میل به خرید سلاح از روسیه به تمایل ریاض برای توسعه همکاری میان مسکو و ریاض در بسیاری از زمینه‌ها و از جمله مهار بحران‌های منطقه‌ای مربوط می‌شود. سعودی‌ها به نزدیک شدن به روس‌ها دلبسته اند تا از آن برای فشار به انصارالله استفاده کنند.

بر اساس این پژوهش رژیم صهیونیستی؛ سعودی‌ها در حال حاضر به سامانه آمریکایی پاتریوت برای مقابله با موشک‌هایی که یمنی‌ها شلیک می‌کنند، تکیه کرده اند. جدای از آن سعودی‌ها در سال ۲۰۱۵ سامانه دفاع هوایی تاد را به ارزش ۱۵ میلیارد دلار خریده اند».

به هر حال قدر مسلم آن است که سعودی‌ها برای در امان ماندن از حملات موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به هر طرفی چنگ می‌زنند و از سوی دیگر یمنی‌ها با توسعه برنامه موشکی خود به موشک‌هایی با برد بیشتر دست پیدا می‌کنند.