فرمانده جدید نیروهای آمریکا در افغانستان انتخاب شد

اسکات میلر نهمین فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان طی ۱۷ سال گذشته از آغاز جنگ در این کشور و نخستین فرماندهی است که دولت دونالد ترامپ برگزیده است.

ژنرال میلر که گفته شده یکی از برجسته‌ترین فرماندهان ارتش آمریکاست و هم اکنون رهبری ستاد مرکزی نیروهای ویژه این کشور برای مبارزه سری با مظنونان تروریستی بین‌المللی را بر عهده دارد، قرار است جانشین ژنرال جان نیکلسون ‌شود که کمی بیش از دو سال در این پست قرار داشت و بدین لحاظ رکوردار بیشترین حضور در مقام فرماندهی نیروهای آمریکا در افغانستان را کسب کرده بود.

وزارت دفاع آمریکا به گزارش خبرگزاری رویترز و وال استریت ژورنال درباره این انتصاب جدید واکنش نشان نداده و اعلام کرده که تا هنگام تایید نهایی این حکم، در این باره اظهارنظر نخواهد کرد.

یک مقام ارتش آمریکا که با عملکرد ژنرال میلر آشنایی دارد، به خبرگزاری رویترز گفته سابقه و تخصص میلر در مبارزه با مظنونان تروریستی بین‌المللی نشان می‌دهد که انتصاب او به این پست حاکی از تمرکز بر مبارزه با چنین گروه‌هایی در افغانستان است.

در همین حال، انتصاب فرمانده جدید برای نیروهای آمریکایی زمانی روی می‌دهد که نتایج فعالیت‌های نیروهای آمریکایی برای مبارزه با طالبان در چند سال اخیر با انتقادهای فراوان روبه‌رو بوده است.

از زمان لشکرکشی نیروهی ائتلافی به افغانستان در سال ۲۰۰۱ بیش از ۲۴۰۰ نیروی ارتش آمریکا در این کشور کشته شده‌اند.