رونق گرفتن صنعت در اتیوپی با کمک چینی‌ها

شبکه فرانس دو گزارش داد: کارخانه های جدید جهان در آفریقا و در اتیوپی قرار دارد اما متعلق به چینی هاست. چین ده ها واحد تولید فوق مدرن در اتیوپی راه اندازی کرده است که این بختی بزرگ برای توسعه این کشور شرق آفریقا محسوب می شود که همواره نام آن با فقر و گرسنگی عجین شده است. در عین حال این توسعه به طور کامل در وابستگی به چین شکل می گیرد.

اتیوپی، کارخانه چین در آفریقا

منطقه صنعتی هواسا در اتیوپی منطقه ای شامل سیصد هکتار کارخانه است که بر فراز مرتفع ترین کارخانه آن پرچم های اتیوپی و چین در اهتزاز است. یکی از غول های نساجی چین، در این پارک صنعتی کارخانه ای صد در صد جدید و مدرن راه‌اندازی کرده است. تمام ماشین های این کارخانه از چین وارد شده است. در این کارخانه پانصد کارگر و کارمند اتیوپیایی و البته چند ده نفر چینی کار می کنند. مدیر چینی کارخانه در بازدید از آن گفت: برای کارخانه های نساجی اصلی ترین بخش نیروی انسانی است که در این کشور وجود دارد. البته این افراد دهقان بوده اند و با انقلاب صنعتی خودشان تغییر شغل داده اند.

فرانس دو گزارش داد: در اتیوپی نیروی کار فراوان و ارزان وجود دارد. شرکت های چینی نیز به دنبال همین هستند. مدیر چینی درباره تفاوت دستمزد کارگر در چین و اتیوپی می گوید: تفاوت زیاد است.

در واقع در این کارخانه ها میزان حقوق ماهانه کمتر از سی یورو است که بیست بار ارزان تر از چین است و به همین دلیل شرکت های چینی به صورت گسترده به اتیوپی روی آورده اند. حضور چینی ها در اتیوپی آنقدر به صرفه است که برخی کارکنان بومی کارخانه نساجی برای آموزش به چین رفته اند. بیست و پنج نفر از کارکنان همین کارخانه دوره های آموزشی شش ماهه را در چین گذرانده اند تا جایی که می توانند حتی به زبان کنفوسیوس مکالمه کنند.

اتیوپی، کارخانه چین در آفریقا

فرانس دو در ادامه تاکید کرد: چین با سیصد شرکت فعال در اتیوپی، با فاصله زیادی نسبت به رقبا، نخستین سرمایه گذار خارجی در این کشور آفریقایی است. واقعیت این است که اتیوپی نیز جز این نمی خواهد. پارک صنعتی هاواسا از این جهت یک مورد مثال زدنی است. این منطقه صنعتی با دویست و بیست میلیون یورو توسط یک شرکت چینی ساخته شده است. در اینجا هر کاری را که لازم باشد برای میزبانی از سرمایه گذاران انجام داده اند. علاوه بر نیروی کار ارزان و فراوان، تشریفات اداری نیز در این کشور برای سرمایه گذاران به سادگی انجام می شود. همه امور در همین پارک صنعتی انجام می شود که از جمله آن اعطای معافیت های مالیاتی و عوارض برای محصولات وارداتی است.

بلای تسه سما، مدیر پارک صنعتی هاواسا می گوید: همه کارها را می توان ظرف چند دقیقه انجام داد. ما در اینجا همه چیز را آزادسازی کرده ایم.

فرانس دو افزود: اتیوپی در نظر دارد در ده سال آینده به یکی از کارگاه ها و کارخانه های جهان تبدیل شود، حتی اگر کارگران در اینجا از شرایط کاری شان راضی نباشند.

اتیوپی، کارخانه چین در آفریقا

چین به وضوح اتیوپی را برای منتقل کردن بخشی از کارخانه ها و تولیداتش انتخاب کرده است. چین سرمایه گذاری وسیعی در اتیوپی انجام داده است. این کشور نزدیک ده میلیارد یورو از 2010 تا 2015 در اتیوپی سرمایه گذاری کرده است تا به دولت اتیوپی برای توسعه زیرساخت ها کمک کند. در حقیقت هر دو کشور با هم پیش می روند. شرکت های چینی در سرتاسر اتیوپی حاضرند تا راه ها و زیرساخت ها را آماده کنند و مخصوصا پارک های صنعتی ایجاد کنند. در ده سال آینده با همراهی دولت اتیوپی قرار است دوازده شهر صنعتی در اتیوپی راه اندازی شود. شرکت ها و کارخانه های چینی به طور منظم در اتیوپی مستقر می شوند و با قیمت ارزان تولید می کنند. چین به نوعی اتیوپی را بازخرید کرده است. البته مقامات محلی از خودشان دفاع می کنند و عقیده دارند اتیوپی نیز از این وضع سود می برد. رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتیوپی می گوید: چینی ها در حال صدور هشتاد میلیون فرصت شغلی صنعتی هستند. و ما در اتیوپی می خواهیم بخش قابل توجهی از این اشتغال زایی را به لطف همکاری تنگاتنگ با چین از آن خودمان کنیم.

فرانس دو تاکید کرد: صنعت تنها پنج درصد اقتصاد اتیوپی را تشکیل می دهد. اما این کشور در نظر دارد تا سال 2025 بالغ بر دو میلیون شغل در این بخش ایجاد کند. این یک انقلاب صنعتی سریع البته با رنگ و لعاب شدید چینی است.