خطرات لغو نشست ترامپ-کیم برای چین

اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در لغو نشست 22 خردادماه با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی می تواند مخاطراتی را نیز برای چین به همراه داشته باشد. شاید اقدام ترامپ می توانست نشان دهد که چین هنوز قادر به کاهش تنش بر سر مساله هسته ای کره شمالی است ولی علی رغم گرم شدن روابط دو کشور، به نظر می رسد درباره نفوذ چین بر کره شمالی بزرگنمایی شده است.

این گزارش افزود: لغو دیدار 12 ژوئن ترامپ با رهبر کره شمالی می توانست نشان دهد که کیم جونگ اون وابستگی زیادی به چین دارد. رهبر کره شمالی تنها چند هفته قبل با شی جین پینگ رئیس جمهور چین در شهر دالیان دیدار کرده است.

ترامپ که اکنون اعلام کرده است هنوز شانس برگزاری دیدار با رهبر کره شمالی وجود دارد، پیش از این سفر کیم به چین را عامل اصلی تغییر رویکرد پیونگ یانگ ارزیابی کرده بود. برخی از ناظران نیز با ترامپ هم عقیده بودند.

جیمز استاوریدیس دریادار بازنشسته نیروی دریایی آمریکا در مطلبی نوشته است: "برنده در این لحظه شی جین پینگ رئیس جمهور چین بوده است."

البته "چنگ ژیائوهه" کارشناس مسائل سیاسی در دانشگاه رنمین پکن در این باره گفت: ترامپ احتمالا درباره رویکرد رهبر کره شمالی و نقش چین در این رابطه دچار کج فهمی شده است. چین یک جزء مخرب نیست. دیدار رئیس جمهور چین با رهبر کره شمالی با این هدف برگزار شد که اعتماد رهبر بی تجربه کره شمالی در تعامل با دیپلماسی پیچیده در عرصه بین المللی را ارتقا دهد.

پکن روز جمعه از آمریکا و کره شمالی خواسته است تا با یکدیگر دیدار کنند و به تعهدات خود برای برطرف کردن نگرانی های یکدیگر پایبند باشند.

وزارت خارجه چین در واکنش به اتهامات آمریکا علیه پکن و دست داشتن در تغییر رویکرد کره شمالی اعلام کرده است که ایالات متحده به جای متهم کردن چین، باید به نحوه عملکرد خود توجه کند.

جان دلوری کارشناس مسائل کره شمالی در دانشگاه یون سی سئول در این باره گفت: ترامپ شاید تصور می کند که چین نقش کلیدی در آوردن کره شمالی به پای میز مذاکره دارد ولی این شاید بزرگنمایی باشد. چین نمی تواند به رهبر کره شمالی بگوید که چه کاری انجام دهد. کیم در شش سال گذشته همواره سعی کرده است تا فاصله مشخصی را با چین حفظ کند.

بونی گلیزر مشاور ارشد مسائل آسیا در مرکز مطالعات راهبردی در واشنگتن نیز گفت: شاید چین از رهبر کره شمالی خواسته باشد که توقف مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی را به یک عنوان یک مساله در دیدار با ترامپ مطرح کند. به نظر می رسد عامل اصلی که سایه سنگینی بر این نشست انداخته است، اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا است که کره شمالی را با لیبی مقایسه کرده است. من شک دارم که رئیس جمهور چین قصد لطمه زدن به دیدار ترامپ و کیم را داشته باشد.

"چنگ ژیائوهه" در ادامه افزود: شاید ناکامی آمریکا در تعامل مستقیم با کره شمالی موجب شود تا چین در نقش مهم در حل و فصل مساله کره شمالی، تجدیدنظر کند. چین اکنون به طور مستقیم در مرکز هرگونه فشار و تلاش برای آوردن دو طرف به پای میز مذاکره است و واشنگتن و کره جنوبی شاید اکنون مجبور باشند تا همکاری نزدیکی با چین داشته باشند. این می تواند قدرت تازه ای به راهکارهای پیشنهادی چین برای حل و فصل بحران شبه جزیره کره بدهد. چین پیشنهاد داده است که مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی متوقف شود و در مقابل کره شمالی نیز برنامه هسته ای خود را متوقف کند.

چین از رویکرد کره شمالی برای خلع سلاح جند مرحله ای حمایت می کند و با درخواست واشنگتن برای پایان یافتن کامل، برگشت ناپذیر برنامه هسته ای کره شمالی مخالفت کرده است. ولی اقدامات اخیر چین در دریای جنوبی چین موجب لطمه زدن به اعتماد آمریکا به رئیس جمهور چین شده است. این مطلب را روبرت ساتر کارشناس دانشگاه جورج واشنگتن بیان کرده است.