راز وحشت آمریکا از عملیات ارتش سوریه

ارتش سوریه پس از اینکه موفق شد که دمشق و حومه آن را امن کند در راستای بسط حاکمیت سوریه بر تمامی اراضی خود حرکت کرده و به دنبال گشودن جبهه جدیدی علیه گروه‌های مسلح در جنوب این کشور است. این حق دولت سوریه است که بر همه اراضی خود مسلط شود. علاوه بر آن از بُعد اقتصادی نیز تسلط بر همه مناطق در سوریه از اهمیت به سزایی برخوردار است به ویژه جنوب سوریه و درعا در اولویت اصلی دمشق با دلایل اقتصادی و گشودن باب تجارت با اردن است.

طبق گزارش روزنامه الوطن سوریه بیش از نیمی از شهر درعا تحت کنترل گروه‌های مسلح هست. همچنین مناطق داعل، ابطع، محجه و انخل در حومه درعا تحت سیطره آنهاست. گروه‌های مسلح بر شهرک‌های طرنجه، جباتا الخشب، اوفانیا و المکاسر در استان قنیطره نیز مسلط هستند.

ارتش سوریه طی روز‌های گذشته اعلامیه‌هایی در جنوب سوریه پخش کرده که در آن خطاب به ساکنان آمده است: ارتش سوریه برای رهایی شما از ساکنان و تروریست‌هایی که شهر‌ها و روستا‌های شما را ویران کرده اند، می‌جنگد. ارتش سوریه پیروز خواهد شد. بیاید با هم با تروریسم و حامیان آن مبارزه کنیم. جنگی که برای همه مصائب به بار آورد در شرف پایان است. ادامه حمل سلاح به نتیجه‌ای نخواهد رسید. بر زمین گذاشتن سلاح و پیوستن به آشتی ملی ضامن جان شما و توقف خونریزی است. ارتش سوریه ضامن سلامت و ثبات و امنیت درعاست.

همچنین ارتش سوریه از گروه‌های مسلح خواست که سلاح خود را بر زمین بگذارند. در این اعلامیه خطاب به گروه‌های مسلح بیان شده است: جان خود را به خطر نیاندازید. کسانی که شما را به سوی مرگ سوق دادند و شما را به تخریب و ویرانی و کشتار کشاندند کجایند؟ همگی از شما دست برداشتند. در برابر شما دو گزینه بیشتر وجود ندارد؛ کشته شدن یا سلاح را بر زمین گذاشتن. قبل از اینکه زمان از دست برود تصمیم خود را بگیرید

ارتش سوریه: در برابر شما دو گزینه بیشتر وجود ندارد کشته شدن یا سلاح را بر زمین گذاشتن. قبل از اینکه زمان از دست برود تصمیم خود را بگیرید.

اما در این میان آمریکا و رژیم صهیونیستی به شدت نگران عملیات احتمالی ارتش سوریه در جنوب سوریه هستند. آمریکا تهدید کرد اگر سوریه آتش‌بس را نقض کند، با واکنش متناسب و البته شدید واشنگتن مواجه خواهد شد.

در همین راستا، هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد از بابت وقوع عملیات قریب‌الوقوع در منطقه کاهش تنش واقع در جنوب‌غرب سوریه نگران است. وی در ادامه ادعا‌های خود افزود: «آمریکا به‌عنوان ضامن منطقه کاهش تنش میان روسیه و اردن، اقدامات جدی و متناسبی را در پاسخ به نقض آتش‌بس از سوی دمشق اتخاذ می‌کند».

بدون شک اراضی سوریه در معرض حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار دارد و آن‌ها برای حمایت از گروه‌های مسلح دست به حملاتی در مناطق مختلف سوریه از جمله دیرالزور و حمص زده و می‌زنند. آمریکایی‌ها به دنبال جان بخشیدن به گروه‌های مسلح و تروریستی هستند که رمقی برای آن‌ها نمانده و در آستانه فروپاشی قرار دارند به ویژه که نشانه‌های پیروزی دولت سوریه در این جنگ بزرگ روز به روز نمایان‌تر می‌شود.

پس از پایداری ارتش سوریه و فروپاشی گروه‌های تروریستی در بسیاری از مناطق شاهد توسعه فرایند آشتی ملی در بیشتر جغرافیای سوریه هستیم. این در شرایطی است که عملیات مقاومت مردمی در الرقه ضد آمریکایی‌ها توسعه پیدا کرده و ضربات مهلکی به آمریکایی‌ها وارد کرده است. جدای از تحولات الرقه، ارتش سوریه و متحدانش در شرق و غرب دیرالزور و شرق حمص و بادیه سوریه و دیرالزور ضربات مهلکی به آمریکایی‌ها و همپیمانانش وارد کرده اند. هدف ارتش سوریه نابودی طرح‌های توسعه طلبانه آمریکایی‌ها در شرق سوریه است. اگر آمریکایی‌ها نگران عملیات هستند و تحرکات جنون واری انجام می‌دهند به علت عملیات نظامی برق آسا و طرح‌ها و تاکتیک‌های نظامی ارتش سوریه است که آمریکایی‌ها را سخت به ستوه آورده است.

آمریکایی‌ها پس از هر حمله به مواضع ارتش سوریه و متحدانش منتظر می‌مانند تا روند اقدام خود و نتیجه را ببیند، اما ارتش سوریه و متحدانش در عرصه میدانی پاسخ آمریکایی‌ها را با پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند.

ارتش سوریه ابتکار عمل را در شرق سوریه و دیگر مناطق در دست گرفته است و علت عصبانیت آمریکا نیز همین است

ارتش سوریه ابتکار عمل را در شرق سوریه و دیگر مناطق در دست گرفته است و علت عصبانیت آمریکا نیز همین است.

واقعیت این است که آمریکایی‌ها از زمان شروع بحران سوریه مایل به ماندن سوریه در هرج و مرج و بحران هستند. آن‌ها علاوه بر حمایت از گروه‌های مسلح دست به حملات موشکی و هوایی زده اند. اما ارتش سوریه برای مقابله با تحرکات گروه‌های مورد حمایت آمریکا در شرق و شمال شرق و جنوب سوریه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

دیدگاه کارشناسان

«جمال الزعبی» نماینده پارلمان سوریه در گفتگویی با اسپوتنیک به راز ترس و وحشت ایالات متحده آمریکا از عملیات ارتش سوریه در جنوب سوریه پرداخت و گفت: «هشدار‌های آمریکا درباره عملیات ارتش سوریه در جنوب سوریه به اسرائیل مربوط است. اهتمام آمریکا به جنوب سوریه و هشدار دادن درباره عملیات ارتش سوریه ربطی به غیرنظامیان آنگونه که واشنگتن ادعا می‌کند ندارد بلکه به بحث حمایت آمریکا از اسرائیل و جولان اشغالی در جنوب مربوط است به ویژه که ارتش سوریه به دنبال آزادسازی همه مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح در جنوب سوریه به موازات مرز‌های اردن و فلسطین اشغالی است. ارتش سوریه اقداماتی را شروع کرده که از جمله آن‌ها پخش اطلاعیه و درخواست از گروه‌های مسلح برای بر زمین گذاشتن سلاح شان و ضرب الاجلی است که برای آن‌ها تعیین کرده و پس از آن عملیات شروع خواهد شد.

این نماینده پارلمان سوریه گفت: این قبیل تهدیدات خللی بر عزم ارتش سوریه و رئیس جمهور سوریه برای بازپس گیری اراضی سوریه ایجاد نمی‌کند. هشدار‌ها درباره آزادسازی سرزمین سوریه قابل قبول نیست به ویژه که آمریکا فقط به دنبال منافع اسرائیل و حفظ امنیت آن در منطقه است

الزعبی: آمریکا فقط به دنبال منافع اسرائیل و حفظ امنیت آن در منطقه است. عملیات تا آزادسازی آخرین وجب از سوریه ادامه خواهد یافت».

سرتیپ «علی مقصود» کارشناس امور راهبردی گفت: در حقیقت ارتش سوریه از مدت‌ها قبل به گروه‌های مسلح هشدار داده بود که سلاح خود را بر زمین بگذارند. ارتش سوریه اقدام به اعزام نیرو‌ها و تجهیزات از حدود دو هفته قبل کرده است و از چهارشنبه گذشته این تدارکات را تقویت کرده و مقدمات برای شروع عملیات در جنوب سوریه از حومه شمالی و شمال غربی درعا را فراهم کرده است. ارتش سوریه به سرعت نبرد را رقم خواهد زد.

قدر مسلم آن است که ارتش سوریه که تاکنون در جبهه‌های متعددی در حال جنگ بود پس از پیروزی‌های به دست آمده توان مضاعفی پیدا کرده و نیرو‌های خود را از جبهه‌های تحت کنترل به مقابله با گروه‌های مسلح اعزام می‌کند تا معادله جنگ را به نحو خود تغییر دهد و علت نگرانی آمریکایی‌ها نیز شکست تمام عیار در سوریه است و تحرکات واشنگتن نیز در این راستا با هدف تحت الشعاع قرار دادن تصمیم دمشق صورت می‌گیرد، اما تجارب گذشته ثابت کرده که دولت سوریه تحت تاثیر این هشدار‌ها قرار نخواهد گرفت.