درخواست ازبکستان از روسیه

الکسی لیخاچف، مدیر کل شرکت دولتی انرژی اتمی روس اتم گفته است که ازبکستان به روسیه پیشنهاد کرده تا یک نیروگاه اتمی را در منطقه ناووی بسازد.

لیخاچف با اشاره به این که اطلاعات تکمیلی برای این امر جمع‌آوری شده، افزود: رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ازبکستان امروز پیشنهاد ساخت یک سایت  هسته‌ای در منطقه ناووی را به ما داده‌اند.

پیش از این توافقنامه‌ای میان طرفین با حضور الکسی لیخاچف، مدیر کل شرکت دولتی انرژی اتمی روستم و نادر اوتاژانوف، معاون نخست‌وزیر ازبکستان به امضا رسیده بود. این توافقنامه بسترهای حقوقی برای همکاری دوجانبه بین روسیه و ازبکستان را در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای فراهم آورده است.

روز گذشته نیز عبدالعزیز کامل‌اف، وزیر امور خارجه ازبکستان با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش در مسکو دیدار کرد. گفته می‌شود موضوع اصلی این دیدار سفر پوتین به تاشکند بوده که قرار است در پاییز صورت بگیرد.  

طی سال‌های پس از روی کار آمدن میرضیایف در ازبکستان، روابط تاشکند و مسکو بهبود یافته است. هم‌زمان میرضیایف تلاش نموده تا روابط حسنه‌ای را نیز با غرب برقرار نماید. در این راستا به نظر می‌رسد غربی‌ها در حوزه اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مراودات خود را با ازبکستان توسعه داده‌اند، در حالی که روسیه متمرکز بر حوزه‌های امنیتی، دفاعی و نظامی در این کشور است.