درخواست ویژه ترکیه از آمریکا درباره کردها

چاووش‌اوغلو پیش از ترک ترکیه به مقصد آمریکا برای دیدار با «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور، گفت جزئیات این نقشه‌راه بعد از نشست مذکور در تاریخ 4 ژوئن اعلام خواهد شد.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی با اشاره به دیدار خود با پامپئو گفت در این نشست روی مسئله عقب‌نشینی یگان‌های مدافع خلق (YPG) از شهر «منبج» و لزوم بازگشت ثبات به شمال سوریه تمرکز خواهد کرد.

وزیر خارجه ترکیه توضیح داد که نقشه‌راه مذکور شامل تعیین اداره‌کننده برای منبج تا زمان رسیدن به راهکار سیاسی برای بحران سوریه، عهده‌دار امنیت مناطق شمال سوریه و همچنین مبارزه مشترک با تروریسم خواهد بود.

چاووش‌اوغلو همچنین افزود که اگر این نقشه‌راه به درستی اجرا شود، در فاز اول کُردها از منبج خارج می‌شوند، سپس یگان مشترک امنیتی-نظامی آمریکا و ترکیه تامین امنیت این شهر را برعهده گرفته و در فاز سوم یک دولت محلی طی 60 روز در آنجا تاسیس خواهد شد.

ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند. همین مسئله باعث ایجاد تنش‌هایی بین ترکیه و آمریکا شده است.

ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.