جلوگیری ایتالیا از ورود مهاجران

وزیر کشور ایتالیا بار دیگر هشدار داد کشتی‌های نجاتی که حامل مهاجرات نجات‌یافته از آب‌های ساحلی لیبی هستند اجازه ندارد در بنادر ایتالیا توقف کند.

متئو سالوینی این سخنان را امروز شنبه بیان کرد و تأکید کرد که کشتی‌های حامل «بار انسانی» نمی‌توانند در بنادر این کشور لنگر بیاندازد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت دست‌راستی ایتالیا هفته پیش مانع از ورود کشتی نجات آکواریوس به بنادر این کشور شد، کشتی که تحت مدیریت یک انجمن غیردولتی فرانسوی بود و موجب ایجاد تنش‌های سیاسی بین رُم و پاریس شد. هرچند نهایتا اسپانیا برای پذیرش این کشتی و مهاجران داخل آن اعلام آمادگی کرد و این کشتی قرار است فردا یکشنبه وارد بندر والنسیا شود.

در این شرایط، سالوینی بار دیگر از طریق صفحه فیس‌بوک خود بر موضع دولت این کشور پافشاری کرد؛ وی در این صفحه نوشت: «در شرایطی که آکواریوس به سوی اسپانیا می‌راند، دو کشتی نجات هلندی به سواحل نزدیک لیبی رسیده‌اند، تا منتظر محموله انسانی باشند که قاچاقیان [در دریا]رها می‌کنند ... این افراد باید بدانند که ایتالیا دیگر نمی‌خواهد بخشی از تجارت مخفیانه مهاجرت باشد و آن‌ها باید به دنبال بنادر دیگری باشند ... من به عنوان یک وزیر و به عنوان یک پدر، این تصمیم را در راستای منافع همگان اتخاذ کردم.»

پس از تصمیم هفته پیش ایتالیا در عدم صدور مجوز ورود به کشتی آکواریوس، رئیس جمهوری فرانسه با نخست‌وزیر ایتالیا دیدار کرده و دو طرف توافق کردند که اتحادیه اروپا برای جلوگیری از «سفر‌های مرگ‌بار [دریایی]» باید مراکزی را برای بررسی فرآیند اعطای پناهندگی در آفریقا ایجاد کند.

در دیدار سران این دو کشور که در پاریس برگزار شد، دو طرف خواهان تغییرات عمیق در قوانین و مقررات مهاجرتی اروپا شدند، قوانینی که فشار‌های زیادی روی بنادر اصلی ورود مهاجران به خاک این اتحادیه - از جمله در ایتالیا و یونان - وارد می‌کنند.