شرط اسرائیل برای هسته ای شدن عربستان

«یووال اشتاینیتز»، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی  روز گذشته پس از دیدار با مقامات دولتی آمریکا اعلام کرد مطمئن است واشنگتن در هر گونه توافق هسته ای با ریاض از استاندارد های مربوط به منع اشاعه تسلیحات اتمی چشم پوشی نخواهد کرد.

او در مصاحبه با رویترز گفت: اسرائیل به شدت با تلاش های عربستان برای جلب رضایت آمریکا جهت به دست آوردن «استانداردهای طلایی» محدودیت های منع اشاعه در خصوص غنی سازی اورانیوم و بازفراوری سوخت هسته ای و ذکر آن در هر قراردادی بین دو کشور مخالف است.

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی افزود: هنگامی که به یک کشور اجازه غنی سازی اورانیوم و بازفرآوری سوخت داده می شود. بسیار دشوار است که مانع دیگر کشورهای منطقه یا سایر نقاط جهان شویم.

او اظهار داشت: اگر آمریکا اجازه غنی سازی اورانیوم را به عربستان بدهد، استانداردهای طلایی محدودیت های منع اشاعه تسلیحات هسته ای را تخریب کرده است. من مطمئن هستم آمریکایی ها به نگرانی ما اهمیت می دهند.

این مقام صهیونیستی در انتهای اظهاراتش اعلام کرد اسرائیل از توسعه نیروگاه های هسته ای در عربستان حمایت می کند به شرطی که مشمول استانداردهای طلایی منع اشاعه تسلیحات هسته ای باشد و اورانیوم مورد نیاز خود را از آمریکا خریداری کند.

اشتاینیتز که برای شرکت در کنفرانس جهانی گاز در واشنگتن به سر می برد، با مقامات آمریکایی در مورد اقدام عربستان سعودی برای احداث دو نیروگاه هسته ای با کمک تکنولوژی آمریکایی، بحث و گفتگو کرد.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در تلاش است تا با دستیابی به یک توافق هسته ای، اجازه غنی سازی اورانیم و بازسازی پلوتونیوم -- مواد اولیه برای ساخت تسلیحات اتمی -- برای عربستان را فراهم کند.

وزارت انرژی آمریکا تاکنون واکنشی به اظهارات این مقام صهیونیستی نشان نداده  و حاضر به توضیح در مورد قرارداد هسته ای با عربستان نشده است.