راهبرد جدید دفاع هوایی ناتو مشخص شد

سازمان ناتو روز سه شنبه استراتژی جدید نیروی هوایی مشترک خود را اعلام کرد که به نیروی هوایی اعضای این سازمان امکان انعطاف‌پذیری بیشتری را برای دفاع از خود در مقابل رقبا را می‌دهد. این استراتژی جدید با توجه به تمرکز بر نقش رو به رشد امکانات  سایبری و فضایی شکل گرفته است.

 بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در استراتژی جدید ناتو یک رویکرد متوازن و نوآورانه در بخش نیروی هوایی مشترک در نظر گرفته شده است تا ظرفیت نظامی منسجمی را فراهم سازد و گسترش موضع معتبر و انعطاف‌پذیر ناتو را تقویت نماید. در اسناد مربوط به استراتژی جدید ناتو آمده است: برای اولین بار از زمان پایان جنگ سرد این سازمان باید بتواند عملیاتی را علیه هرنوع رقیبی شکل دهد. با توجه به این مسئله، تاکید این استراتژی بر اهمیت حیاتی رو به رشد قابلیت‌های سایبری و فضای  متحدان ناتو قرار دارد.

در این راهبرد تصریح می‌شود: افزایش وابستگی به قابلیت‌های سایبری و فضایی متحدان ناتو آسیب‌پذیری آنها را در مقابل دشمنان برای نابود کردن قابلیت‌های مهم ناتو از طریق تخریب و تنزل فراهم می‌آورد این در حالی است که استراتژی جدید برای متحدان ناتو فرصتی برای ادغام چنین قابلیت‌هایی با نیروی هوایی مشترک را میسر می‌کند. بنابراین انعطاف پذیری و بهره برداری از چنین توانایی‌هایی، یک ضرورت حیاتی است که باید در آینده مورد توجه قرار گیرد. همچنین روز گذشته ناتو رزمایشی سالانه را آغاز کرد. این رزمایش دربرگیرنده تمرینات هوایی در فضای هوایی استونی، لتونی و لیتوانی می‌شود که قرار است دو روز به طول بیانجامد.

طی سالهای اخیر، ناتو حضور نظامی خود را در بخش‌های شرقی اروپا و کشورهای حوزه دریای بالتیک افزایش داده است و اعلام کرده این اقدامات از آنها در مقابل تهاجم ادعایی روسیه محافظت خواهد کرد.