عصبانیت سفیر آمریکا در استونی از ترامپ

 در ادامه موج استعفاها در کاخ سفید، «جیمز ملویل»، سفیر آمریکا در استونی در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیسبوک از اظهارات اخیر دونالد ترامپ علیه اتحادیه اروپا، انتقاد کرد و گفت حرف‌های رئیس جمهور آمریکا او را بر آن داشته که از سمتش استعفا کند.

وی در این خصوص نوشت: «وقتی یک رئیس جمهور می گوید که اتحادیه اروپا برای این ساخته شده که از آمریکا سوء استفاده کند، یا وقتی که می گوید ناتو به اندازه قرارداد نفتا (قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی) بد است، این اظهارات وی نه تنها اشتباه است، بلکه به من اثبات می کند که هم اکنون زمان رفتن است.»

او در ادامه نوشت: «من با میل خود کناره گیری می کنم و عمیقا قدردانی می کنم از اینکه توانسته ام سالیان سال به کشورم خدمت کنم.»

«جیمز ملویل» یک دیپلمات ارشد آمریکایی است که از سال 2015 تاکنون به عنوان سفیر آمریکا در استونی خدمت کرده و در سه دهه گذشته در پست های دیپلماتیک زیادی حضور داشته است. یکی از مقامات ارشد آمریکا اعلام کرد کناره گیری ملویل از این سمت یک ضربه بزرگ برای او بوده و نشان‌دهنده مقاومت دربرابر سیاست های دونالد ترامپ در جامعه دیپلماتیک است.

استعفای جیمز ملویل یک روز پس از آن رخ داد که دونالد ترامپ، «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه را تشویق کرد این کشور را از عضویت در اتحادیه اروپا خارج کند. وی به امانوئل مکرون گفته بود در صورتی که چنین کاری کند، آمریکا با این کشور یک توافق دوجانبه تجاری امضا خواهد کرد.

آمریکا پیش از این هم خشم کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین کانادا و مکزیک را به دلیل اعمال تعرفه های مالیاتی بر روی واردات فولاد و آلومینیوم برانگیخت.