بیش از 1000 مهاجر در دریای مدیترانه جان باختند

سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرد: بیش از 1000 مهاجر و پناهجو از ابتدای سال 2018 تاکنون در هنگام عبور از دریای مدیترانه و حرکت از لیبی به سوی مرزهای اروپا، غرق شده اند.

اقدامات سرکوب گرایانه اتحادیه اروپا علیه مهاجران طی روزهای گذشته موجب افزایش تعداد قربانیان شده است. تنها طی روزهای اخیر بیش از 204 نفر که توسط قاچاقچیان انسان در قایق های ناامن حمل می شدند، غرق شده و جان خود را از دست داده اند.

عثمان بالبیسی رئیس دفتر سازمان بین المللی مهاجرت در لیبی در این باره گفت: تعداد مرگ و میر مهاجران و پناهجویان در سواحل نزدیک لیبی به صورت هشداردهنده ای افزایش یافته است. در حالی که اتحادیه اروپا تدابیر سختگیرانه تری را برای مقابله با ورود مهاجران اتخاذ می کند، قاچاقچیان از این مساله سوء استفاده می کنند تا مهاجران را هرچه سریعتر از دریای مدیترانه عبور دهند.

تعداد مهاجران و پناهجویانی که قصد عبور از دریای مدیترانه را دارند، نسبت به سال 2015 میلادی با افت شدیدی روبرو شده و از صدها هزار نفر به کمتر از ده ها هزار نفر رسیده است. علت اصلی افزایش مجدد تعداد مهاجران خارجی که قصد عبور از دریای مدیترانه از طریق لیبی را دارند آن است که مسیر دیگر از طریق یونان و ترکیه 2 سال قبل بسته شده است. از طریق این مسیر بیش از یک میلیون نفر وارد مرز اروپا شده اند.

لئونارد دویل سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت در این باره گفت: افزایش مجدد تعداد مهاجرانی که قصد عبور از دریای مدیترانه را دارند، به خاطر عواملی مثل آب و هوا و پایان ماه رمضان بوده است.

علی رغم رشد فزاینده تعداد قربانیان در دریای مدیترانه طی روزهای اخیر، آمار جان باختگان نسبت به سال گذشته پایین تر بوده است. ولی مسیر مهاجرت از طریق زمین و صحرای سوزان آفریقا و سپس عبور از دریای مدیترانه هنوز یکی از مرگبارترین مسیرهای مهاجرتی در جهان به شمار می رود.

این در شرایطی است که رهبران اتحادیه اروپا در تازه ترین نشست خود در بروکسل تدابیر جدیدی را برای مقابله با مهاجرت اتخاذ کرده اند. این مساله موجب شد تا هورست سیهوفر وزیر امور داخلی آلمان در مخالفت با این تدابیر استعفای خود را اعلام کند.

طی روزهای جمعه تا یکشنبه بیش از 1000 مهاجر توسط گارد ساحلی لیبی برگشت داده شده اند. از ابتدای امسال تاکنون این تعداد به بیش از 10 هزار نفر رسیده و نیروهای امنیتی لیبی مهاجران را به مراکز بازداشت و نگهداری منتقل کرده اند.