طالبان دولت را متهم کرد

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، شورای عالی صلح افغانستان شایعاتی را درباره آغاز گفت‌وگوهای صلح منتشر کرده که حقیقت ندارد.

وی افزود: ما ادعای شورای عالی صلح افغانستان را تکذیب می‌کنیم، دولت افغانستان با انتشار شایعاتی به دنبال انحراف اذهان عمومی است.

سخنگوی طالبان تاکید کرد که موضع این گروه مشخص است و مردم به شایعات دولت افغانستان نباید اعتنا کنند.

مجاهد اظهار داشت: مشکل اصلی ما حضور نیروهای خارجی در افغانستان است و این مسئله مادر تمام مشکلات محسوب می‌شود.

وی افزود: مذاکره با طرف‌های فاقد صلاحیت تصمیم گیری درباره خروج نیروهای خارجی، هیچ نفعی ندارد.

طالبان پیش از این نیز بارها اعلام کرده بود که دولت افغانستان صلاحیت تصمیم گیری درباره خروج نیروهای خارجی از این کشور را ندارد و به همین دلیل از مذاکره با دولت این کشور خودداری می‌کند.

این گروه در یک سال گذشته بارها از دولت آمریکا خواسته تا درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان و برقراری صلح در این کشور با طالبان وارد مذاکره شود.

اخیرا «اکرم خپلواک» رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان گفته است که هفته آینده گفت‌وگوهای صلح با طالبان آغاز خواهد شد.

روز گذشته نیز «امین‌الدین مظفری» دبیر شورای عالی صلح افغانستان بدون ارائه جزئیاتی به «رادیوآزادی» گفته بود؛ بزودی مردم خبرهای خوبی را درباره گفت‌وگوهای صلح خواهند شنید.

قرار است بزودی عربستان نیز نشست علمای کشورهای اسلامی را در حمایت از روند صلح افغانستان برگزار کند.

کارشناسان بر این باورند که آمریکا و عربستان سعودی تلاش می‌کنند تا صرف نظر از خواسته اساسی طالبان که پایان حضور نیروهای خارجی در افغانستان است این گروه را برای پیوستن به روند صلح تحت فشار قرار دهند.