سیاست ترامپ در قبال کره شمالی به شکست کشیده شد؟

وزارت خارجه کره شمالی گفتگوهای انجام شده با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا را «مایه تأسف» توصیف کرد. طبق بیانیه این وزارت‌خانه، کره شمالی «شدیدا نگران است» زیرا این گفتگوها ممکن است به مرحله خطرناکی برسد که تمایل مستحکم کره شمالی برای غیرهسته‌ای کردن را تغییر دهد.

وزارت خارجه کره شمالی همچنین از «شیوه تفکر گانگستری» آمریکایی‌ها شکوه کرده است.

به نوشته دیلی‌بیست، این بیانیه موجب شرمساری پامپئو شد که تنها ساعتی پیش از آن ارزیابی مثبت و خوش‌بینانه‌ای از دو روز مذاکراتش در پیونگ‌یانگ ارائه کره بود. پامپئو گفته بود که «تقریبا بر سر تمامی مسائل اصلی پیشرفت حاصل شده است.»

دیلی‌بیست در تحلیلی از وضعیت کنونی رابطه با کره شمالی نوشت: شاید بیانیه وزارت خارجه کره شمالی تنها یک نمونه دیگر از تاکتیک‌های مذاکراتی این کشور باشد، با این وجود نشان‌دهنده شکست سیاست دونالد ترامپ در قبال کره شمالی نیز است.

سیاست ترامپ مبتنی بر این فرض بود که کیم جونگ اون تصمیمی راهبردی برای صرف‌نظر کردن از زرداخانه تسلیحات هسته‌ای خود گرفته است. و ترامپ براساس این فرض به صورت فوری دور جدید از دیپلماسی را با اعزام پامپئو به منطقه آغاز کرد.

هرچند تصمیم ترامپ برای دادن «فرصتی یکباره» به رهبر کره شمالی برای اتخاذ تصمیمی تاریخی برای صرف‌نظر کردن از تسلیحات هسته‌ای، کار درستی بود. حتی تسریع دیپلماسی پس از دیدار با رهبر کره شمالی نیز کار درستی بود. و همچنین اعزام پامپئو به پیونگ‌یانگ برای سنجش پیونگ‌یانگ نیز کار درستی بود. اما هم‌اکنون اگر ترامپ بگوید که کیم جونگ اون این فرصت را هدر داد، حرف درستی است.

این نشریه آمریکایی می‌نویسد که مقامات کره شمالی می‌گویند که گفتگوها «مایه تأسف» بودند؛ و هم‌اکنون زمانی است که باید واکنشی نشان داد که واقعا موجب تأسف آن‌ها شود. آن‌ها باید با پیامدهای این سخن مواجه شوند.

پیشتر در اواخر ماه مِی پیامدهای و عواقبی رُخ داد؛ وقتی که تبلیغات‌چی‌های کره شمالی سخنانی را ضد مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا بیان کردند و وی را یک «احمق سیاسی» توصیف کردند. در آن زمان ترامپ پاسخی سریع داد و از تصمیمش برای نشست مشترک با رهبر کره جنوبی صرف‌نظر کرد.

اما این دفعه، ترامپ مجبور است که از مذاکرات خارج شود. اما ترامپ با ارائه امتیازات و مصالحه با کره شمالی در ماه‌های مِی و جولای وضعیتی را پیش آورد که هرگونه تأخیری در مذاکرات به نفع کره شمالی خواهد بود.

ترامپ به حسن‌نیت کیم جونگ اون اعتماد کرد و با دست‌و‌دل‌بازی به کره‌شمالی انگیزه کافی برای توقف مذاکرات را داد. رئیس جمهوری آمریکا دست از حمایت از تحریم‌ها برداشت، و برای مثال تحریم‌ها را به صورت غیررسمی کاهش داد. علاوه بر آن به چین اجازه داد تا تحریم‌های ایالات متحده و سازمان ملل را بدون مواجهه با مجازات، نقض کند و علیه اقدامات مشابه روسیه نیز عمل نکرد.

مهمتر از آن، دستکم از پایان ماه مِی، دولت آمریکا دستکم تحریم‌ها علیه بیش از 30 نهاد که برخی از آن‌ها روسی و چینی بودند را متوقف کرد. به علت تغییر مداوم شرکت‌های واسطه‌ای و صوری کره شمالی، تحریم‌های اعمالی علیه این کشور نیز به صورتی اساسی دور زده می‌شوند.

ترامپ حتی یک هدیه دیگر نیز به کیم جونگ اون داد: توقف تمرین‌های نظامی بزرگ‌مقیاس با کره جنوبی. رئیس جمهوری آمریکا، به طرز باورنکردنی، از کره‌شمالی نخواست تا تمرین‌های نظامی‌اش را متوقف کند. در نتیجه، ارتش خلق کره [شمالی] می‌تواند تمرین‌ها و آموزش‌های تابستانه خود را انجام دهد، در شرایطی که ایالات متحده و کره جنوبی باید «تمرین نظامی مدافعان آزادی» که قرار بود در آگوست برگزار شود را فراموش کنند.