انتقاد محافل صهیونیستی از سیاست یک بام و دوهوای سعودی‌ها

«ایدی کوهن»، شرق‌شناس صهیونیست و پژوهشگر مرکز مطالعات راهبردی بیگن سادات در تل آویو از افراد بسیار نزدیک به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی است.

او گهگاه از طریق شبکه‌های اجتماعی اخباری از روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس منتشر می‌کند که بعدا معلوم می‌شود منبع آن اخبار، محافل تصمیم‌ساز در اسرائیل بوده است.

کوهن یادداشتی را روز سه شنبه در خصوص روابط بین رژیم صهیونیستی با عربستان در روزنامه «اسرائیل هیوم» منتشر کرد، این روزنامه متعلق به «شیلون ادیلسون»، یک ثروتمند یهودی-آمریکایی است که اصولا مخالف حضور ملت فلسطین در سرزمینشان است.

او در این یادداشت بشدت به ریاض حمله کرده و نوشته که عربستان در عین حال که با رژیم صهیونیستی ارتباط دارد، در روابط خود سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته است.

به گفته این روزنامه‌نگار صهیونیستی، عربستان و اسرائیل روابط رسمی با یکدیگر ندارند، اما در سال 2002 و با ارائه طرح عربستان از سوی ملک عبدالله، پادشاه وقت عربستان روابط بین دو کشور آغاز شد و در سال 2015 ارتباطات بین تل آویو- ریاض افزایش یافت که بخشی از آن رسمی بوده است.

کوهن عامل اصلی در همکاری‌های مشترک دو کشور را مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران خواند و افزود: گزارش‌هایی منتشر شده که حاکی از سفر «مئیر داگان»، رئیس اسبق موساد به عربستان برای هماهنگی مواضع علیه جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: سطح روابط بین اسرائیل و عربستان در دو سال گذشته رکورد زده است، بخصوص پس از اینکه مطبوعات دنیا اخباری حاکی از دیدار بین نتانیاهو با محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی منتشر کرد.

با این حال، کوهن گفت که اگر در گذشته درباره اتحاد کشورهای عربی سنی علیه ایران سخن گفته شده اینها به تاریخ پیوسته است، چون به اعتقاد وی هم اینک خاورمیانه به دو بخش تقسیم شده است.

این شرق شناس صهیونیست، یک بخش خاورمیانه را شامل ترکیه، قطر، ایران و سودان؛ بحرین و بخش دوم را شامل عربستان، امارات، بحرین و مصر اعلام کرد و گفت که بخش دوم از اسرائیل و آمریکا کمک دریافت می کنند.

کوهن اظهار داشت که این دو ائتلاف پس از تحریم قطر و نزدیکی دوحه به ایران و ترکیه از بیم اقدام عربستان در حمله به قطر تشکیل شد.

نویسنده با اشاره به اینکه خصومت عربستان با ایران کمک زیادی به تحکیم روابط ریاض-تل آویو کرد، افزود: ایران از حمله همه جانبه به عربستان هراسی ندارد و همچنین از حملات سایبری علیه عربستان هم دریغ نکرده است.

به ادعای نویسنده، چنین کاری را ایران در سال 2012 هم با حمله به یارانه‌های شرکت آرامکو عربستان انجام داد، علاوه بر اینکه حساب‌های بانکی شاهزاده های سعودی را با هدف باخبر شدن از پول هایشان هک کرد.

این شرق شناس صهیونیست افزود: در پی حملات سایبری ایران به عربستان، ریاض «واحد بازدارندگی سعودی» را با هدف مقابله با ایران تشکیل داد و در سال 2017 این واحد درصدد مخدوش کردن چهره قطر و تحریک افکار عمومی علیه آن برآمد.

به گفته نویسنده در واحد مذکور قریب به چهار هزار کارمند مشغول کارند که روزانه به انتشار توئیت‌هایی علیه ایران و قطر و توئیت‌هایی ضد یهودی مشغولند، طرح مشابهی که مصر در دوره «جمال عبدالناصر»، رئیس جمهور فقید مصر دنبال کرد.

این شرق شناس صهیونیست ادامه داد: اخیرا توئیتی از سوی همین واحد سعودی منتشر شده که در آن آمده معامله قرن توطئه‌ای قطری است و قطر درصدد تجزیه جهان عرب به نفع دشمنان اعراب اعم از اسرائیل و ایران است، این توئیت‌ها با تاثیر بر توده‌های عرب‌ها، نفرت آنها را از یهود و اسرائیل به طور یکسان افزایش می‌دهد.

به گفته کوهن، عربستان سیاست یک بام و دو هوا در قبال اسرائیل دارد، چون از یک طرف حکام سعودی، تل آویو را متقاعد می‌کنند که ایران دشمن است و آن را به مبارزه با ایران و حزب الله تحریک می‌کنند، اما در عربستان با دهان پر به اسرائیل تاخته و آن را دشمن اصلی و ایران را دشمن ثانویه معرفی می‌کنند.

به عقیده نویسنده، معادله عربستان کاملا آشکار است، از یک سو روابط محرمانه و در خفا با تل آویو برقرار می‌کند و در آشکارا برای راضی کردن دل توده مردم خود، شعار دشمنی با اسرائیل سر می‌دهد.

این شرق شناس صهیونیست تحلیل خود را این گونه به پایان رساند که رفتار عربستان بسیار شبیه مدل مصر است جایی که هر روز ده‌ها مقاله ضد اسرائیلی منتشر می‌شود و این موارد در سایه سکوت رسمی اسرائیل رخ می‌دهد.

وی این اقدامات تحریک آمیز از جانب مصری‌ها و سعودی‌ها را کشنده توصیف کرد و گفت: اسرائیل نباید تسلیم آن شود، حتی اگر از جانب عربستان باشد چون هر گونه تحریکی دیر یا زود به عمل تبدیل می‌شود و برای اسرائیل هزینه سنگینی با ریخته شدن خون‌های زیادی خواهد داشت.