لبنان و سوریه مذاکره می کنند

بحث و گفت‌وگو درباره موضوع «مذاکره لبنان با سوریه» در پرونده آوارگان سوری (که تعداد آنها حدود یک میلیون ونیم اعلام شده) در حال بیشتر شدن است و «عباس ابراهیم» مدیر سازمان امنیت عمومی لبنان اداره این پرونده را برعهده دارد.

بر اساس گزارش «الاخبار»، عباس ابراهیم در سال 2011 (درست از زمان آغاز بحران سوریه) به عنوان مدیر امنیت عمومی لبنان در سوریه انتخاب شد و از آن زمان مسئولیت هماهنگی امنیتی با سوریه را بر عهده دارد.

طبق الاخبار، سفرهای عباس ابراهیم به دمشق که در چارچوب ماموریت‌های محرمانه است قطع نشده؛ ماموریت‌هایی برای تبادل اطلاعات، صحبت درباره نفوذ افراد مسلح از لبنان به سوریه و بالعکس یا درباره اعزام جنگجو به سوریه از طریق لبنان... دیدارهای عباس ابراهیم فقط شامل دیدار با مقامات امنیتی عالی‌رتبه در سازمان اطلاعات سوریه نمی‌شود بلکه وی بارها با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در چارچوب مأموریت‌های ذکر شده دیدار کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است، از زمانی که «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در هفته قبل به «الاخبار» اعلام کرد که مستقیما بر پرونده بازگشت آوارگان سوری نظارت می‌کند و عباس ابراهیم را مأمور رسیدگی به این پرونده کرده است، اعتراض مخالفان برقراری روابط دمشق-بیروت و مذاکره با دمشق بیشتر شده است؛ بارزترین معترضان همچنان «سعد الحریری» نخست‌وزیر مُکلف، نماینده سابق «ولید جنبلاط» و حزب «القوات‌البنانیه» ( به ریاست سمیر جعجع) هستند.  

روزنامه الاخبار نظر عباس ابراهیم درباره موج اعتراض‌ها در این باره را پرسیده، اما وی پاسخ داد: از هیچ کسی، اعتراضی درباره این مأموریت یا ارتباط و گفت‌وگوی من با سوریه یا تعیین شروطی در این باره، نشنیده‌ام. در هر حال، هیچ کسی درباره این مأموریت نظری نداده است و همه نشان داده‌اند که بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری به کشورشان را تأیید می‌کنند.

وی ادامه داد: طبعا مرتب به سوریه می‌روم، چه قبل از پرونده آوارگان سوری و چه بعد از آن. به لطف این ارتباط، توانسته‌ایم پرونده‌های امنیتی و انسانی لبنان و غیرلبنانی بسیاری را حل کنیم که برخی از آن بین‌المللی و برخی منطقه‌ای بوده‌اند. بدون ارتباط، اینچنین دستاوردی ممکن نبود؛ پرونده امنیتی بویژه بخش مربوط به تروریسم و همکاری برای مقابله با آن کم‌اهمیت‌تر از پرونده آوارگان سوری نیست.

مدیر سازمان امنیت عمومی لبنان تصریح کرد: مأموریت من بر پایه یک اصل است که مقامات لبنانی بر آن اتفاق‌نظر دارند، این اصل، برداشتن کلیه گام‌های ضروری برای موفقیت، یعنی بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری (از لبنان) به کشورشان است.

این مقام لبنانی، تأکید کرد مقامات سوری در پرونده آوارگان همکاری کامل دارند، هیچ شرطی بر بیروت تحمیل نکرده‌اند و آمادگی کامل خود را برای استقبال از آوارگانی که تمایل به بازگشت دارند، نشان داده‌اند؛ تنها شرط بیروت، قانونی کردن بازگشت است.

با آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ روابط میان این کشور و لبنان سرد شد اما هیچگاه به صورت کامل قطع نشده است. عموم سیاستمداران جریان 14 مارس لبنان که به عربستان نزدیک یا وابسته هستند، مخالف برقراری ارتباط دمشق و بیروت و برقراری کامل مناسبات دو کشورند.