فرار کلاه سفید ها از معرکه سوریه

منابع خبری یکشنبه (سی و یکم تیرماه) گذشته اعلام کردند که 800 نفر از گروه موسوم به 'کلاه سفیدها' و خانواده‌های آنان به همراه حدود 2 هزار نفر از تروریست ها توسط رژیم صهیونیستی از سوریه به سمت اردن منتقل شدند.

با ورود این افراد به خاک اردن 'محمد الکاید' سخنگوی وزارت خارجه اردن ادعا کرد که دولت این کشور بنا به دلایل انسانی، با درخواست سازمان ملل برای عبور 800 سوری از خاک اردن جهت اسکان در کشورهای غربی موافقت کرده است.

منابع آگاه نیز به شبکه خبری المیادین گفتند، کاروان کسانی که با عنوان گروه کلاه سفیدها وارد اردن شدند، همگی عضو این گروه نبوده‌اند.

این منابع تأکید کردند که در میان عناصر این گروه، برخی از افسران، عناصر و مزدوران وابسته به سرویسهای جاسوسی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حضور داشته‌اند و شمار آنها حدود 3 هزار نفر می باشد.

المیادین می افزاید، 800 نفر از این افراد، عناصر اطلاعاتی و نیروهای ویژه عضو کلاه سفیدها هستند و افراد دیگر (بیش از دو هزارو 200 نفر باقی مانده)، عناصر اطلاعاتی وابسته به عربستان، امارات و قطر هستند.

بنا بر این گزارش، عناصر اطلاعاتی کلاه سفیدها، قرار است به آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی فرستاده شوند؛ در واقع باید گفت که این عملیات خروج با دستور آمریکا به اتاق عملیات 'موک' در اردن صورت گرفته است.

در همین راستا، روز گذشته (دوشنبه) 'جرمی هانت' وزیر خارجه انگلیس در سخنانی که نشان از حمایت همه جانبه این کشور از کلاه سفیدها دارد، گفت: 'خبر فوق‌العاده این است که ما - بریتانیا و دوستان- امنیت تخلیه کلاه سفیدها و خانواده‌هایشان را تامین کردیم؛ از اسرائیل و اردن به دلیل اقدام سریع در پی درخواستمان سپاسگزاریم؛ نیروهای کلاه‌سفید از همه شجاع‌تر هستند و در شرایط نا‌امیدی چنین اقدامی بارقه‌ای از امید است'.

اما در مقابل وزارت خارجه سوریه در واکنش به انتقال صدها تن از عناصر تروریستی کلاه سفیدها به اراضی اشغالی و از آنجا به اردن، اعلام کرد که این مسئله حاکی از حمایت این طرف ها از این تروریست هاست.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک مقام وزارت خارجه این کشور روز دوشنبه در واکنش به انتقال عناصر عضو گروه موسوم به 'کلاه سفیدها' از این کشور به اردن تاکید کرد که 'عملیات مجرمانه‌ای که رژیم صهیونیستی و مزدورانش در منطقه انجام دادند، ماهیت واقعی گروه موسوم به کلاه سفیدها را بر ملا کرد'.

این منبع تصریح کرد که سوریه پیشتر نسبت به خطر این گروه برای امنیت و ثبات این کشور و منطقه به خاطر ماهیت تروریستی کلاه سفیدها هشدار داده بود.

منبع مذکور که به نام وی اشاره نشده، افزود: رژیم اسرائیل از مدتها پیش ادعا می‌کند که هیچ ارتباطی با جنگ در سوریه ندارد، ولی قاچاق صدها نفر از عناصر تروریستی کلاه سفید و سرکرده‌های سایر گروههای مسلح با همکاری آمریکا، انگلیس، آلمان، کانادا و اردن، حاکی از حمایت این رژیم و این کشورها از گروههای تروریستی حاضر در سوریه است.

** کلاه سفید ها چه کسانی هستند؟

در سال های اخیر نام 'کلاه سفیدها' بارها در اخبار مربوط به سوریه منتشر شده، گروهی که ظاهرا بین المللی است، ولی فقط در مناطق تحت تسلط تروریست ها فعالیت داشته و به ادعای خودشان، به مردم آسیب دیده در جنگ سوریه کمک می کردند.

کلاه سفیدها یا 'وایت هلمت‌ها'، گروهی هستند که در ظاهر وظیفه امدادرسانی در مناطق تحت کنترل تروریست‌های در سوریه را به عهده دارند و این وظیفه را با تبلیغات فراوان برای جذب حمایت مالی انجام می دادند، ولی در اصل فعالیت آنها در راستای دستورات آمریکا و غربی ها در سوریه انجام می شد.

آخرین باری که نام کلاه سفید ها در اخبار رسانه های بین المللی منتشر شد، سی ام تیرماه و خروج این افراد از خاک سوریه بود؛ در مرحله ماقبل آخر نیز که نام کلاه سفید ها بر سر زبان ها افتاد مربوط به نمایش استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی ارتش سوریه در شهر 'دوما' در 'غوطه شرقی' بود، خبری که از ریشه بی اساس بود و آمریکا و متحدانش برای نجات گروهک تروریستی 'جیش الاسلام' که در آن زمان در دوما در محاصره ارتش سوریه بود، این سناریو را طراحی و توسط کلاه سفید ها اجرا کرد.

سازمان موسوم به کلاه سفیدها در مارس 2013 به دست 'جمیز لو میجرر' کارمند سابق اداره اطلاعات نظامی و کارشناس امنیتی انگلیس با کمک واشنگتن در ترکیه تاسیس شد؛ از همان ابتدا حوزه کار این گروه مناطق تحت تسلط گروه های تروریستی تعیین گردید.

با توجه به زندگی نامه میجرر او 20 سال عضو دفاتر سازمان ملل متحده و مشاور شرکت های ویژه وزارت خارجه انگلیس و افسر ارتش این کشور بوده و بیشترین توانایی وی در پرداختن به فعالیت بخش های امنیتی و برنامه های به اصطلاح تحکیم دمکراسی بوده است.

'وانیسا بیلی' که روزنامه نگار است، در گزارشی با عنوان 'کلاه سفید: جنگ از راه فریب' نوشت: مجیرر دانشجوی آکادمی نظامی پادشاهی 'ساندهریست' و نماینده عالی سازمان ملل متحد در بوسنی بود، وی سپس به عنوان هماهنگ کننده اطلاعاتی در 'سازمان پیمان آتلانتیک شمالی' (ناتو) منصوب شد.

روزنامه 'تلگراف' چاپ انگلیس، در مورد کلاه سفیدها نوشت: تامین کننده مالی این سازمان، وزارت خارجه امارات است که 5/3 میلیون یورو به این گروه اعطا کرده است؛ همچنین دولت انگلیس نیز اعلام کرده که 10 میلیون یورو به این گروه به منظور افزایش هماهنگی میان آنها و مخالفان سوری (تروریست ها) اعطا کرده است؛ گفته می شود که تعداد داوطلبان کلاه سفید در سوریه بیش از سه هزار نفر است و به هر یک از اعضای آن ماهانه معادل 150 دلار پرداخت می شود.

بنابر اعلام این روزنامه، گروه کلاه سفیدها جهت سازمان دهی داوطلبان برای فعالیت در زمینه دفاع مدنی ایجاد شده، که سالانه 30 میلیون دلار بودجه برای آن اختصاص داده می شود و بخش عمده ای از این بودجه در جهت تامین نیازها و پرداخت حقوق داوطلبان است.

همچنین در گزارش 'USAID ' که در ژانویه 2015 منتشر شده، آمده است: این نهاد 18 میلیون دلار به کلاه سفیدها در سوریه اختصاص داده است.

ماه گذشته نیز در حمایتی آشکار از سوی واشنگتن از این گروه، واشنگتن مجوز اختصاص مبلغ 6.6 میلیون دلار را در وجه این گروه صادر کرد.

در بیانیه حمایتی کاخ سفید از کلاه سفیدها ادعا شده، دولت آمریکا شدیدا حامی کلاه سفیدهایی است که از زمان آغاز جنگ در سوریه بیش از 100 هزار زندگی را نجات داده‌اند.

اقدامات این گروه در سوریه به نحوی بوده که سال گذشته کلاه سفیدها با حمایت های کشورهای آمریکا و انگلیس نامزد جایزه صلح نوبل شدند.

در بررسی های بعمل آمده از حساب های کاربری اعضای گروه کلاه سفیدها و اطلاعات منتشره از آنها توسط منابع امنیتی سوری، وابستگی تشکیلاتی آنها به گروه تروریستی 'تحریر الشام' (جبهه النصره سابق) و سایر گروه های مسلح تکفیری آشکار شده است.

در تصاویری که اعضای این گروه در صفحات اجتماعی خود منتشر کرده اند، حضور آنها به عنوان عضو مسلح به اثبات رسیده است؛ عناصر این گروه در سال های گذشته با حضور در مراکز منهدم شده تحریر الشام (النصره سابق) در شهرهای حلب (شرق این شهر) و ادلب با صحنه سازی و تهیه خوراک تبلیغاتی برای فضاسازی رسانه های حامی تروریسم، علیه عملیات نیروهای دولتی سوریه تلاش می کردند.

کلاه سفیدها به عنوان یکی از منابع رسانه های غربی و گزارش های آنها از شرق حلب قبل از آزادسازی آن در دی ماه سال 1395 تبدیل شده بود. در تصاویری که این گروه آن زمان در فضای رسانه ها منتشر می کرد و مکررا مورد استفاده شبکه های تلویزیونی همچون 'بی بی سی فارسی'، 'العربیه'، 'الجزیره'، 'الحدث' و ... قرار می گرفت، از بمباران مراکز استقرار و انبارهای سلاح و مهمات گروه تروریستی 'النصره' که نام کنونی آن تحریر الشام است و ارتش آزاد به عنوان هدف قرار گرفتن مناطق مسکونی و حجم بالای خرابی شهرهای حلب و ادلب سخن به میان می آمد و هیچگونه اشاره ای به اینکه مناطق محل عملیات هوایی و زمینی ارتش سوریه در اشغال هزاران تروریست است، نمی شد.

'ریک ستریانگ' خبرنگار مجله 'نیوزویک' حدود دو سال پیش در مقاله ای نوشت: کلاه سفیدها در واقع گروه های نجات جبهه النصره (تحریر الشام فعلی) هستند.

وی اضافه کرد: گفته می شود که کلاه سفیدها به سمت هیچ یک از طرفین در سوریه گرایش ندارند، اما همه آنها به طور عمده در مناطقی که تحت تسلط افراد مسلح قرار دارد، حضور دارند.

در مقاله دیگری در مجله نیوزویک آمده است: ادعا شده که این سازمان (کلاه سفیدها) بدون در نظر گرفتن مذهب و با بی طرفی به انجام وظایف می پردازد و اعضای این سازمان غیر مسلح هستند، اما ده ها تصویر و ویدئو خلاف این مسئله را ثابت می کند و آشکار می سازد که کلاه سفیدها به طور مستقیم با گروههای مسلح که در میان آنها جبهه النصره نیز هست، همکاری می کند؛ این سازمان در کمپین های ضد حکومت سوریه با دست بردن در تصاویر و اخبار با هدف تاثیر گذاشتن بر روی افکار عمومی، مشارکت می کند.

روزنامه 'الاخبار' لبنان نیز در مطلبی با اشاره به نقش کلاه سفیدها در سوریه، نوشت: فعالیت سازمان های غیردولتی و یا تحت پوشش حکومت موقت در مناطق مختلف سوریه که به زعم مخالفان آزاد شده را نمی توان در بحران سوریه بی طرف دانست، این مسئله بر خلاف حمایت های مالی، لجستیکی و رسانه ای نامحدودی است که غرب از این سازمان ها می کند، چرا که این رسانه ها اینچنین القا می کنند که این سازمان ها بی طرف هستند و مقابل سلاح و پول تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

'غسان یوسف' تحلیلگر و نویسنده سوری درخصوص کلاه سفیدها می گوید، واشنگتن و همپیمانان آن در حمله به مواضع ارتش سوریه از اطلاعات کلاه سفیدها و گروه های تروریستی استفاده می کنند و این گروه ها عملا ابزاری در اختیار آمریکا هستند.

وی تاکید کرد که تکیه آمریکا در سوریه برای ضربه به ارتش و حکومت این کشور، بر کلاه سفید ها و گروه های تروریستی است و هیچ فرقی بین آنها وجود ندارد.

یوسف خاطر نشان کرد: آمریکا و همپیمانانش بر اساس نوع اقداماتی که در سوریه انجام می دهند، از کلاه سفیدها و یا تروریست ها استفاده می کنند.

** حمایت های آمریکا و جبهه غربی - صهیونیستی از کلاه سفیدها

غرب حمایت های بسیاری از کلاه سفیدها در سوریه می کند که نامزد شدن این گروه برای کسب جایزه صلح نوبل و تامین مالی آنها فقط دو نمونه از آن است.

فیلم 'کلاه سفیدها' در هشتاد و نهمین مراسم اهدای جوایز اسکار(2017)، به کمک آمریکایی ها و صهیونیست ها جایزه بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد و موجب شد تا این گروه فعال در سوریه بیشتر از گذشته در کانون توجه قرار بگیرد.

البته اعطای اسکار به فیلم این گروه موضوع غیرمنتظره‌ای نبود، این گروه یکی از نامزدهای دریافت جایزه صلح سال 2016 هم بود. مستند کوتاهی که آکادمی اسکار به آن جایزه داد، روایتی بود که کلاه سفیدها از نبرد حلب ارائه کرده اند، نبردی که در آن گروه های تروریستی به عنوان قهرمان فیلم و ارتش سوریه نقش 'بد' را بازی می کند، هنگامی که شرق حلب از اشغال تروریست ها آزاد شد(دی ماه 1395)، روشن شد که مقر کلاه سفیدها چیزی جز پایگاه نظامی النصره (تحریر الشام فعلی) نبوده است.

آنها پس از خروج از حلب اقدام بعدی خود را در اطراف دمشق کلید زدند، آنان با همکاری نیروهای تحریر الشام در منطقه 'وادی بردی'، هفته‌‌ها 5 میلیون شهروند دمشق و حومه آن را از آب آشامیدنی محروم کردند.

رویکرد و عملکرد به اصطلاح بشردوستانه این گروه از ابتدای تاسیس بسیار سئوال برانگیز بوده است، بویژه با توجه به اینکه کادر آن عضو گروه های تروریستی هستند و در برخی کلیپ ها سلاح به دست در کنار گروه های تروریستی ظاهر شده اند.

بسیاری از اسناد یافت شده توسط ارتش سوریه در مناطق آزاد شده از چنگ تروریست ها در این کشور نشان می دهند که کلاه سفیدها عضو گروه های تروریستی هستند و از تروریست ها حمایت می کنند، بویژه آنکه فرآیند بکارگیری تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان توسط تحریرالشام(جبهه النصره سابق) را فراهم کردند.

اقدامات کلاه سفیدها که همواره در راستای جنایات گروه های تروریستی در سوریه بوده، نشان می دهد که عناصر این گروه، سربازان انگلیس و بازوان آمریکا در سوریه هستند.

با توجه به شکست های گروه های تروریستی در سوریه در 2 سال اخیر که آخرین آن در جنوب این کشور یعنی در دو استان درعا و قنیطره بود، شرایط برای گروه های تروریستی و همچنین گروه های در ظاهر امداد رسان همچون کلاه سفید ها تنگ شده و با افشای چهره واقعی این گروها، راهی جز فرار برای آنها از سوریه باقی نمانده است، از این رو خروج کلاه سفیدها از جنوب این کشور با کمک رژیم صهیونیستی و نیروهای سازمان ملل فقط در راستای نجات عوامل آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی بوده تا آنها در آینده و در جای دیگر از این افراد استفاده کنند.