خودداری کاخ سفید از اعلام اخبار مکالمات تلفنی ترامپ

کاخ سفید در صدد لغو انتشار مکالمات تلفنی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا با سران دیگر کشورهای جهان است. شبکه سی ان ان به نقل از دو منبع آگاه نخستین بار این خبر را منتشر کرد.

گزارشها حاکی از آن است که این تنها راه اطلاع از جزئیات تماس های تلفنی دونالد ترامپ با سایر رهبران جهان بود که قرار است انتشار آن لغو شود. کاخ سفید هنوز در خصوص این خبر واکنشی نشان نداده است.

شبکه سی ان ان در مطلبی نوشت که کاخ سفید از اواسط ماه ژوئن تاکنون فهرست مکالمات تلفنی ترامپ را منتشر نکرده است. آخرین تماس تلفنی منتشر شده ترامپ با نخست وزیر مجارستان بود. تماسهای تلفنی پس از آن بوسیله رسانه های خارجی منتشر شد که کاخ سفید هم متعاقبا آنها را تأیید کرد.

پیش از این گزارش شده بود که رئیس جمهور آمریکا شماره تلفن شخصی خود را به سران دیگر کشورهای جهان داده و از آنها خواسته است اگر کاری با وی داشتند مستقیما با این شماره تماس بگیرند. این یک اقدام غیرمعمول است که با پروتکل های دیپلماتیک همخوانی ندارد و باعث افزایش نگرانی هایی در خصوص امنیت و محرمانه بودن ارتباطات رئیس جمهور آمریکا می شود.

رؤسای جمهور آمریکا به طور معمول از طریق خطوط تلفن امن که در داخل کاخ سفید متصل است گفتگو می کنند. کارشناسان امنیت ملی معتقدند اینکه ترامپ از تلفن شخصی خود برای تماس با سران دیگر کشورها استفاده کند، می تواند امنیت کشور را به خطر بیاندازد؛ زیرا دولت های خارجی ممکن است وی را در معرض استراق سمع قرار دهند.