یونکر: برای اقدامات تعرفه‌ای متقابل علیه آمریکا آماده‌ایم

رئیس جمهور آمریکا امروز پذیرای "یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در واشنگتن به منظور حل مناقشات تجاری خواهد بود.

"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در آستانه این دیدار اعلام کرد که هیچ پیشنهاد تجاری مشخصی را در سفر به واشنگتن در چمدان ندارد.

وی در مصاحبه‌ای با "زد دی اف" آلمان اعلام کرد که جلسه دیدار در کاخ سفید برای این منظور استفاده شده است که ما شرایط را آرام کنیم و استدلال های اروپایی را توضیح دهیم. در این صورت ما مجبور نیستیم از خودمان دفاع کنیم. ممکن است که آقای ترامپ چیزی برای پیشنهاد دادن به ما داشته باشد.

یونکر همچنین خواستار آرام کردن شرایط کلی شده و در عین حال خطاب به ترامپ این طور هشدار داد که اگر تعرفه های گمرکی بالا علیه واردات خودروی اروپایی اعمال شود باید اقدامات متقابل در پیش گرفته شود. ما برای این منظور آماده هستیم. ما چنین چیزی را در سفر به واشنگتن در چمدان نداریم بلکه در سر داریم. ما در شرایطی هستیم که بتوانیم سریعا واکنش نشان دهیم.

"سیسیلیا مالمستروم "، کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا هم قبل از یونکر به واشنگتن سفر کرده و با سیاستمداران بلند پایه آمریکایی دیدار و گفتگو کرده است.

"سسیلیا مالمستروم"، کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا هم چندی پیش در آستانه سفر خود به واشنگتن اعلام کرده بود: اگر آمریکا تعرفه های گمرکی ویژه برای واردات خودرو از اروپا را اعمال کند این امر فاجعه بار خواهد بود و یک واقعیت تلخ جدید را ایجاد می کند.

وی همچنین گفت: اتحادیه اروپا به شدت نگران تحقیقات در حال انجام از طرف مقامات آمریکایی درباره چنین تعرفه هایی است. مالمستروم اجرای احتمالی چنین تعرفه هایی را به عنوان یک گام غیر قانونی از طرف آمریکا دانست تا در مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا فشار بر بر بروکسل را افزایش دهد.

وی همچنین در این باره هشدار داد که مشترکا با کشورهای عضو این اتحادیه روی لیستی از تولیدات آمریکایی که می تواند علیه آن ها تعرفه های گمرکی متقابل اعمال شود کار می کند.

 دونالد ترامپ، هم روز گذشته در پیامی توئیتری تنها یک توافق تجاری عادلانه را جایگزین تعرفه های گمرکی بالا دانست.

ترامپ همچنین برای حل مناقشات تجاری با اتحادیه اروپا هم یک پیشنهاد را مطرح کرد و آن اینکه هم اروپا و هم آمریکا تمام تعرفه های گمرکی روی کالهای وارداتی را لغو کنند.

هدف اتحادیه اروپا این است که ترامپ را ازاجرای تعرفه های گمرکی علیه تولیدات خودروی اروپایی منع کند. این تعرفه های بالا بخصوص به اقتصاد آلمان آسیب خواهد رساند.

ترامپ قبل از دیدار با "یونکر" در این باره ابراز اطمینان کرد که آمریکا کار خود را در مناقشات تجاری پیش خواهد برد.

ترامپ دیدار یونکر در واشنگتن را نشانه اعلام ضعف اروپا دانست.

کمیسیون اتحادیه اروپا دو روز قبل از سفر یونکر به واشنگتن نیز این مسئله را آشکار کرده بود که در حال حاضر به ندرت امیدی برای برطرف شدن سریع مناقشات تجاری اخیر وجود دارد و البته باید انتظار تشدید این مناقشات از طریق اجرای تعرفه های بالای گمرکی روی تولیدات خودروی اروپا از طرف آمریکا را داشت.