پاسخ مکزیک به انتقادهای ترامپ

دولت مکزیک روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات انتقادآمیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر افزایش نگران‌کننده جرم و جنایت در مکزیک، از آمریکا خواست امنیت مرز‌های خود با مکزیک را در برابر قاچاق سلاح تقویت کند.

آلفونسو ناوارت، وزیر کشور مکزیک، در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: «اگر آمریکا کنترل و نظارت در مرز‌های جنوبی خود با مکزیک را تقویت کند، از ورود غیرقانونی سلاح و پول ناشی از فعالیت‌های غیرقانونی به خاک مکزیک جلوگیری خواهد شد و خیلی زود آثار این تدبیر با کاهش قابل توجه خشونت و کشتار نمایان خواهد گشت.»

مکزیک در سال‌های اخیر با موج نگران‌کننده خشونت و قتل مرتبط با جنایات سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر روبرو بوده است.

رئیس جمهور آمریکا صبح روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود یک بار دیگر برای توجیه تصمیمش در خصوص تقویت امنیت در مرز‌های آمریکا با مکزیک و کشیدن دیوار مطابق با وعده انتخاباتی خود، به شمار بی‌سابقه قتل و کشتار در سال 2017 در مکزیک اشاره کرد.

عوامل و مسایل متعددی در افزایش شدید و نگران کننده خشونت در مکزیک دخیل هستند، اما این کشور در چند دهه اخیر به شدت تحت تاثیر خشونت‌های ناشی از قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان یافته قرار داشته است.

طبق اعلام وزیر کشور مکزیک، اصلی‌ترین علت این پدیده پول‌ها و سلاح‌هایی است که به طور غیرقانونی از آمریکا وارد مکزیک می‌شود.

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی با لفاظی‌های خود بر ضد مهاجران مکزیکی مقیم آمریکا و با تهدید‌های خود  مبنی بر ضرورت دیوار کشیدن در مرز‌های دو کشور به منظور جلوگیری از ورود مهاجران مکزیکی به آمریکا نارضایتی و خشم مردم و مسئولان کشور همسایه را برانگیخت. او بارها مکزیکی‌های مهاجر را عامل جرم و جنایت در آمریکا دانسته است.