واکنش چین به احتمال افزایش تعرفه کالا‌های وارداتی به آمریکا

«گنگ شوانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تصمیم ترامپ مبنی بر احتمال اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالای وارداتی از چین، اعلام کرد اگر واشنگتن اقدامات بیشتری برای جلوگیری از وقوع جنگ تجاری انجام ندهد، با واکنش تلافی جویانه پکن مواجه خواهد شد.

شوانگ گفت: موضع چین شفاف و بدون تغییر باقی می ماند. تهدید و فشارهای آمریکا علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره هرگز عمل نمی کند.

وی اظهار داشت: اگر آمریکا اقدامات بیشتری برای تشدید وخامت وضع به وجود آورد، چین بدون شک واکنش لازم را برای حفاظت از حقوق و منافع قانونی خود نشان خواهد داد.

شب گذشته یک منبع آگاه از تصمیم احتمالی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالای وارداتی خبر داد دولت ترامپ پیشتر اعلام کرده بود به دنبال اعمال تعرفه 10 درصدی بر 200 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین است.

پیش از این «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین واشنگتن را مسئول تنشهای تجاری ایجاد شده اخیر با پکن دانست و اعلام کرد مسئولیت ایجاد آن بر دوش پکن نیست.

اوایل ماه ژوئیه یک نماینده تجاری آمریکا گفت واشنگتن قصد دارد بر 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین تعرفه گمرکی 10 درصدی اعمال کند. این خبر واکنش و تهدید مقامات چین را به دنبال داشت.

آمریکا در حالی به دنبال افزایش تعرفه های وارداتی است که خود به عنوان آغازگر یک جنگ تجاری، در ماه مارس تعرفه های گمرکی را برای فولاد و آلومینیوم وارداتی از چین و اتحادیه اروپا را افزایش داد.