مخالفت سنا با فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به آنکارا

 مجلس سنای آمریکا با فروش جنگنده‌های اف 35 به ترکیه حداقل تا سه ماه آینده مخالفت کرد.

اعضای مجلس سنای آمریکا با 87 رای مثبت و 10 رای منفی قانون اختیارات دفاع ملی این کشور را به تصویب رساندند که بر اساس آن پنتاگون (وزارت دفاع) ملزم شده است که تحویل جنگنده های اف 35 به ترکیه را تا زمان ارائه گزارش خود درباره رفتارهای ترکیه به ویژه توافق های نظامی این کشور با روسیه و ادامه بازداشت اندرو برونسون (کشیش آمریکایی) در ترکیه که قرار است تا سه ماه آینده تهیه و به سنا ارائه شود، متوقف کند.

همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزرای دادگستری و کشور ترکیه را (به بهانه بازداشت اندرو برانسون، کشیش آمریکایی) تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای درباره تحریم وزرای دادگستری و کشور ترکیه تاکید کرد این مقام‌ها سران سازمان‌های ترکیه‌ای مسئول در اجرای تخلفات حقوق بشری هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است: در نتیجه این اقدامات، هرگونه دارایی متعلق به عبدالحمید گل، وزیر دادگستری و سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه که در حوزه قضایی آمریکا قرار داشته باشد، مسدود می‌شود و اشخاص آمریکایی از هرگونه مبادله با این دو نفر منع می‌شوند.

آنکارا گفته است اندرو برانسون، کشیش آمریکایی که بیش از دو دهه در ترکیه زندگی کرده است، با طرفداران فتح‌الله گولن همدست بوده است.

این کشیش آمریکایی همچنین به اتهام جاسوسی و حمایت از پ ک ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) در دادگاهی در ترکیه محاکمه شد. این کشیش آمریکایی به مدت حدود دو سال در ترکیه بازداشت بود، اما چند روز پیش آزاد شد و پس از آن تحت بازداشت خانگی قرار گرفت.

مولود چاووش اوغلو -- وزیر امور خارجه ترکیه -- با انتشار پیامی در توئیتر نوشت اقدام آمریکا مبنی بر وضع تحریم علیه ترکیه بدون جواب نخواهد ماند.