بازتاب کنفرانس آنکارا در رسانه های عربی

روزنامه الحیات چاپ لندن امروز در این باره نوشت: روسیه و ترکیه اهداف خود را برای مرحله بعد از بحران سوریه بیان کردند و از جامعه بین المللی خواستند که از مرحله بازسازی و ثبات در این کشور حمایت کند.

شرکت کنندگان در کنفرانس همچنین از روند نشست آستانه و قطعنامه های کنفرانس سوچی و همچنین ضرورت احترام به استقلال سوریه و تمامیت ارضی این کشور و حل و فصل سیاسی بر اساس تدوین قانون اساسی جدید تاکید کردند.

الحیات نوشت: در بیانیه ای که در صفحه رسمی کرملین منتشر شده، رجب طیب اردوغان ، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی رئیسان جمهوری ترکیه ، روسیه و ایران رضایت خود را از نتیجه دیدارها در آستانه اعلام و تاکید کردند که این فرمول تنها یک طرح بین المللی است که می تواند خشونت را در سراسر سوریه کاهش دهد و صلح و ثبات را به این کشور بازگرداند.

شرکت کنندگان در نشست آنکارا بر ادامه همکاری در باره سوریه به منظور تثبیت آتش بس دائمی بین طرف های درگیر در این کشور و اجرای عملیات سیاسی بر اساس آنچه که در قطعنامه 2254 آمده تاکید کردند.

مشارکت کنندگان در این کنفرانس تاکید کردند که نمی توان درگیری های سوریه را از طریق نظامی حل و فصل کرد.

در این بیانیه اشاره شده که کنفرانس ملی سوریه که در سوچی برگزار شد نقطه عطف مهمی برای راه حل سیاسی در این کشور بود.

شرکت کنندگان در این کنفرانس پایبندی خود را در حمایت از روند ایجاد کمیته قانون اساسی که بزودی کار خود را با کمک سازمان ملل آغاز می کند، تاکید کردند.

پایگاه خبری عربی 21 نیز درباره نشست آنکارا نوشت: شرکت کنندگان در کنفرانس آنکارا بر وحدت سوریه و ادامه جنگ با تروریسم تاکید کردند.

به گزارش عربی 21 ، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در این کنفرانس گفت که کشورش از همه طرف ها می خواهد تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت ملی آن را به رسمیت بشناسند.

روحانی تاکید کرد که هیچ کشوری حق ندارد در باره آینده سوریه تصمیم بگیرد و آینده این کشور مربوط به مردم سوریه است و آنان نیز می توانند آینده خود را از طریق مشارکت در انتخابات آزاد مشخص کنند و خواستار اصلاحات قانون اساسی شوند.

عربی 21 به فرازی از سخنان رجب طیب اردوغان در باره مرحله آینده در سوریه و بازسازی این کشور و درخواست از جامعه جهانی برای حمایت از تلاش های موجود برای راه حل سیاسی بحران سوریه اشاره کرد.

پایگاه خبری عربی 21 فزود : ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در این نشست بر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد و گفت که با اردوغان و روحانی در باره وضعیت این کشور و حل و فصل دائمی بحران در سوریه بحث و تبادل نظر کرده است.

پوتین گفت که با روسای جمهور ترکیه و ایران به تفاهم های مهمی دست یافته اند که در بیانیه پایانی به آن اشاره شده است.

شبکه خبری العربیه نیز نوشت: ترکیه ، ایران و روسیه اعلام کردند مصمم هستند تلاش های خود را در جهت ایجاد آرامش در سوریه سرعت بخشند.

العربیه در این گزارش به سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که در کنفرانس مطبوعاتی پایان جنگ در سوریه را اعلام کرد و همچنین سخنان پوتین که گفت ما بر همکاری برای حل و فصل بحران سوریه به توافق رسیدیم و اردوغان که گفت ترکیه ملزم به اجرای تعهداتش در باره مناطق کمتر بحرانی در سوریه است ، اشاره کرد.

دیگر رسانه های عربی از جمله شبکه خبری المیادین، الجزیره، اسکای نیوزعربی ، العربی الجدید، بخش عربی روسیا الیوم نیز گزارش هایی در باره کنفرانس آنکارا منتشر کردند.

روز گذشته (چهارشنبه) کنفرانس آنکارا با مشارکت روسای جمهوری ترکیه ، ایران و روسیه برگزار شد.

این کنفرانس 4 ماه بعد از کنفرانس مشابهی در شهر سوچی در روسیه در 22 نوامبر 2017 میلادی ، برگزار شد.

در بیانیه پایانی کنفرانس آنکارا بر ادامه آتش بس در داخل سوریه دست برداشتن از نقض اتش بس و تمامیت اراضی این کشور تاکید شده است.