ادامه موج حملات هوایی عربستان به یمن

در موج تازه حملات هوایی عربستان به یمن شمار دیگری از غیرنظامیان کشته شدند. در حملات جنگنده های عربستان به بندر حدیده یمن دستکم 9 ماهیگیر کشته شدند. حدیده ورودی اصلی محموله های کمک انسان‌دوستانه به یمن به حساب می آید که در چند هفته اخیر به هدف اصلی عربستان و نیروهای تحت امر آن تبدیل شده است.

80 درصد از جمعیت یمن به دریافت کمک های انسان‌دوستانه وابسته هستند و این بدان معناست که بندر حدیده محل ورود کالاهای اصلی برای 22 میلیون یمنی است. بیشتر این افراد در خطر قرار گرفتن در قحطی قرار دارند. یمن به شدت به واردات وابسته است و 90 درصد صادرات مواد غذایی و 70 درصد کل صادرات به یمن از طریق آن انجام می شود.

عربستان در سال 2015 یمن را تحت محاصره هوایی و دریایی قرار داد و از آن زمان به بعد ریاض تنها زمانی اجازه می دهد محموله های انسانی وارد یمن شود که آنها را به میزان بسیار زیاد و بیش از حد معمول جستجو و بازرسی کند. گزارش جدید عفو بین الملل جنبه های تازه ای از دشواری های رساندن کمک های ضروری به بندرهای یمن و به ویژه حدیده را روشن می کند. در پی اعمال تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه یمن، همه شناورهایی که عازم این کشور می شوند از سوی بازرسان سازمان ملل جستجو و بازرسی می شوند و پس از آنکه بازرسان آنها را مورد تایید قرار دادند، به یک منطقه تحت کنترل عربستان فرستاده می شوند تا از آنجا برای ورود به بنادر آماده شوند.

این منطقه ایست که به گفته عفو بین الملل، بازرسی و جستجوهای بیش از حد و شدید انجام می گیرد. در مارس 2018، نیروهای سعودی محموله های انسانی را به طور متوسط به مدت 15 روز در این منطقه متوقف می کردند. عفو بین الملل در گزارش خود اعلام کرد در برخی موارد این دوره تا 50 روز ادامه می یافت و این درحالی بود که بازرسی سازمان ملل از این محموله ها در کمتر از 24 ساعت انجام می شد. سازمان ملل اعلام کرده است بازرسی های اضافه تنها زمانی مجاز است که دلیلی منطقی برای آن وجود داشته باشد و این باور در میان باشد که این محموله ها ناقض تحریم تسلیحاتی هستند. اگر چنین موردی وجود داشته باشد عربستان باید گزارش حادثه را به کمیته ای در شورای امنیت سازمان ملل ارسال کند.

این درحالیست که کمیته فوق، بارها از عربستان سعودی به سبب اینکه با وجود معطل کردن محموله ها، از فرستادن گزارش و توضیح درباره دلیل تاخیر خودداری می کند، انتقاد کرده است. بر اساس اعلام عفو بین الملل، عربستان تنها یک بار در ژوئن سال 2015 گزارشی در خصوص تاخیر محموله های ارسال شده به یمن فرستاده است. سازمان ملل از ائتلاف تحت امر عربستان خواسته است اطمینان حاصل کند شناورها بر اساس یک برنامه زمانی منطقی بازرسی می شوند.

سازمان ملل همچنین نگرانی خود را از دشواری هایی که به سبب محدودیت های اعمال شده از سوی عربستان در بندرهای یمن ایجاد می شود به اطلاع ریاض رسانده است. عفو بین الملل می گوید ریاض این پیام ها را نادیده گرفته است و به سوء استفاده از برنامه بازرسی ها ادامه می دهد. عربستان در موارد فراوانی همه بندرهای یمن را همزمان بسته است که این باعث ایجاد تنشهای قابل توجه میان ریاض و سازمان ملل شده است.

از آغاز عملیات گسترده نیروهای تحت امر عربستان به بندر حدیده، بسیاری از سازمان های امدادرسان همه عملیات کمک رسانی خود را به یمن متوقف کرده اند. آنچه روشن است اینست که مردم در یمن از گرسنگی با مرگ دست و پنجه نرم می کنند. سازمان های امدادرسان خواستار راه حلی برای بحران هستند. چنین راه حلی هر چه زودتر فراهم شود، به همان نسبت کمک های ضروری برای مردم یمن سریعتر به آنها خواهد رسید.