آخرین بازمانده روز نکبت درگذشت/عکس

فرزند ابوظاهر گفته است پدرش در دهه 1880 به دنیا آمده و وی خواندن و نوشتن را بلد بوده و در مکتب خانه های الخلیل پیش از نکبت فلسطین (مهاجرت جمعی فلسطینی ها در سال 1948) درس خوانده بود.

https://www.afkarnews.com/

وی همچنین گفت پدرش دارای هوش بالایی بود و وقایع زیادی را در فلسطین به خاطر داشت؛ حتی او اخبار را مطالعه می کرد و دائما برای حفظ قوه بینایی قرآن می خواند و حافظه وی شبیه حافظه یک انسان در سنین جوانی بود.

فرزند ابوظاهر در خصوص چگونگی عمر زیاد پدرش گفت: پس از خدا، نوع غذایی که او میل می کرد، در این مسأله مؤثر بود؛ بطوری که او میوه، عسل و شیر شتر می نوشید و از خوردن غذاهای کارخانه‌ای و تمامی گوشت ها پرهیز می‌کرد.

صقر ابوظاهر، برادر زاده مسن ترین فرد فلسطینی نیز گفت: مرحوم عموی من از سلامتی بالایی برخوردار بود و تا دو ساعت قبل از فوت، دائما حرکت می کرد. او حافظه بالایی داشت و جنگ هایی را روایت می کرد که در فلسطین از زمان خلافت عثمانیان تا جنگ های اول و دوم جهانی و نیز نکبت فلسطین اتفاق افتاده بود.

داماد وی نیز گفت: غذای آن مرحوم عسل، شیر، روعن حیوانی، روغن زیتون و کمی گوشت گوسفند بود و از سبزیجات زیاد استفاده می کرد.

یکی از نزدیکان مسن ترین فرد فلسطینی نیز گفت: آن مرحوم فردی صبور، آرام و با سعه صدر در برابر تمامی افراد بود و مهمتر از همه، وی ریش سفید و شیخ عشیره ابوظاهر در استانهای غزه بود که از احترام همگان برخوردار بود.

مسن ترین فرد فلسطینی بیش از 120 فرزند، نوه و نتیجه از چهار همسر خود داشت.