ترکیه به دنبال تشکیل یک گروه تروریستی جدید در سوریه

روزنامه الوطن سوریه امروز یکشنبه نوشت که مسکو به موازات تحولات میدانی سوریه، به تحرکات و تماس‌های سیاسی خود برای پیشبرد فرآیند حل بحران سوریه ادامه می‌دهد.

به گزارش الوطن، مسکو در این راه بر موضوع بازگشت آوارگان سوریه تمرکز دارد، اما واشنگتن همان‌طور که انتظار می‌رفت مخالف همکاری در این زمینه است، تا با وقت‌‌شی، زمان بیشتری برای ادامه جنگ علیه سوری‌ها به دست آورد.

در همین حال مسکو از اقدام آمریکا در افشای محتوای این تماس‌ها در حالی که هنوز توافقی در این خصوص حاصل نشده است، ابراز ناامیدی کرد. وزارت دفاع روسیه روز شنبه ارسال نامه ستادکل ارتش این کشور به فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را تأیید کرد.

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارشی از یک سند دولتی آمریکا درباره نامه‌ای محرمانه میان مسکو و واشنگتن منتشر کرده بود که برای نخستین بار به رؤیت این خبرگزاری رسیده است. رویترز نوشت که طبق این سند، «والری گراسیموف» رئیس ستادکل ارتش روسیه در نامه‌ای محرمانه به «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از واشنگتن برای کمک به بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان سوری درخواست کمک کرده بود.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، «گراسیموف در نامه خود به دانفورد پیشنهاد همکاری در خصوص مسئله آوارگان و مین‌روبی انسان‌دوستانه در سوریه را مطرح کرده است».

خبرگزاری رویترز همچنین آورده است که واشنگتن ضمن استقبال از درخواست روسیه همکاری خود را منوط به ایجاد راه حل سیاسی برای پایان جنگ سوریه از جمله برگزاری انتخابات در این کشور تحت نظارت سازمان ملل عنوان کرده است.

همزمان با مخالفت آمریکا با روسیه در قضیه بازگشت آوارگان، ائتلاف آمریکایی نیز به نقض حاکمیت سوریه ادامه می‌دهد. ائتلاف بین‌المللی (به رهبری آمریکا) روز شنبه چند کامیون حامل سلاح و بلوک‌های سیمانی برای نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) به این کشور فرستاد.

منابع رسانه‌ای اعلام کردند، ائتلاف بین‌المللی این کامیون‌ها را از طریق گذرگاه «خابور» در مرز سوریه و عراق در ریف شمال شرقی حسکه وارد کرده است.

الوطن نوشت: آنکارا هم به پیروی از آمریکا از کمک خود برای تشکیل گروه موسوم به «جبهه آزادی‌بخش ملی» در ادلب  خبر داد که این امر در راستای تلاش تازه ترکیه برای سرپوش گذاشتن بر کمک‌های خود به جبهه النصره و فرار از زیر مسئولیت خود به عنوان یکی از طرف‌های ضامن در آستانه است.

گروه تروریستی «فیلق الشام»، ستون اصلی گروه تروریستی جدید تحت حمایت ترکیه است که جبهه آزادی بخش سوریه، گردان صقور الشام، جیش الاحرار و تجمع دمشق هم در آن حضور دارند در حالی که گروه «تحریر الشام» وابسته به جبهه النصره در آن عضویت ندارد.

این گروه جدید در بیانیه خود آورده است که اعضای آن «هسته‌های ارتش انقلاب آتی سوریه» را تشکیل می‌دهند.