آغاز تحقیقات سازمان ملل درباره قانون "کشور یهود"

فرناند وارنس، مخبر سازمان ملل در امور حقوق بشر از آغاز تحقیقات درباره شکایات ارائه شده از سوی کمیته عربی پیگیر مخالف اسرائیل در پی تصویب قانون جنجالی "کشور یهود" خبر داد.

شبکه عبری زبان "کان" روز شنبه اعلام کرد، کمیته پیگیری شکایتی را علیه قانون جنجالی "دولت یهود" به سازمان ملل ارائه کرد که در شکایت مطرح شده از سوی این کمیته ابعاد نژادپرستانه این قانون شرح داده شده است.

کمیته پیگیری عربی ضد اسرائیل یک تشکل سیاسی و نه حزبی است که در سال ۱۹۸۲ با هدف تمرکز بر فعالیت سیاسی فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی تاسیس شد.

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد که وارنس از آغاز تحقیقاتی درباره قانون "دولت یهود" خبر داد.

محمد برکة، رئیس این کمیته با اشاره به ادامه رایزنی‌ها با سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای لغو قانون "کشور یهود"، تاکید کرد: این شکایت‌ها آغاز کار در سطح بین‌المللی علیه قانون "کشور یهود" و علیه تل‌آویو است.

شبکه عبری زبان کان و روزنامه اورشلیم پست اعلام کردند، یوسف جبارین، عضو کنست از لیست مشترک (ائتلاف احزاب عربی و اسرائیلی) که ریاست کمیته روابط خارجه این لیست را بر عهده دارد، این شکایت را مطرح کرد.

این شکایت شامل شرح مفصلی از بندهایی بود که به معنای تبعیضی نژادپرستانه بودند، از جمله: نقض حق فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت و ضربه زدن به جایگاه زبان عربی و حقوق برابر برای اعراب به عنوان یک اقلیت ملی که حقوق اجتماعی، فرهنگی، زبانی و مذهبی خود را دارند.

این شبکه عبری‌زبان به نقل از احمد الطیبی، نماینده عرب کنست گزارش داد، در دیدار با دانشجویان آمریکایی گفتیم که اکنون زمانی برای وحدت یهودیان و اعراب جهت پیروزی بر نژادپرستی و حذف لیست مشترک بر اساس قانون دولت یهود است.