آمادگی کردها برای معاوضه اسرای داعش با ربوده‌شدگان «سویداء»

عناصر داعش پس از انجام انفجار در شهر سویداء و چند حمله در شمال شرق این استان، 250 غیر نظامی را کشتند و شماری از زنان و کودکان را ربودند.

گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که بیشتر عنصر آن کُرد هستند اعلام کردند که حاضرند عناصر داعش که در دست این گروه اسیر هستند را با این افراد ربوده شده معاوضه کنند.

«ریدور خلیل» سخنگوی «یگانهای مدافع خلق» کُرد در این زمینه تأکید کرد: «به ملت خود در شهر سویداء و خانواده‌های افراد ربوده شده اعلام می‌کنیم که برای هر گونه عملیات تبادل [اسرا] با عناصر داعش که نزد ما زندانی هستند، در راستای آزادسازی افراد ربوده شده، آمادگی کامل داریم».

وبگاه خبری «رأی الیوم» گزارش داد که اظهارات خلیل پس از شکست مذاکراتی مطرح می‌شود که روسیه برای آزادسازی 30 زن و کودک ربوده شده توسط داعش انجام داد.

خلیل در ادامه اعلام کرد که «این طرح، جایگزین میانجیگری روسیه نیست، بلکه فقط پیشنهادی از طرف ماست تا غیر نظامیان نجات یابند».

کُردها شمار زیادی از عناصر داعش به همراه سرکرده‌های خارجی این گروه را در جریان جنگ با آنان در سوریه بازداشت کرده‌اند.

در همین راستا، گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر» اعلام کرده بود که نیروهای دموکراتیک سوریه از میان کودکان نیرو جذب می‌کنند.

این گروه جمعه گذشته اعلام کرد که در میان این کودکان، دخترانی از اردوگاههای آوارگان در مناطق تحت تسلط کُردها در شمال شرق سوریه حضور داشته‌اند.گزارشهای سازمان ملل نیز از جذب 224 کودک توسط این یگانها حکایت دارد.

یگانهای مدافع خلق کُرد در واقع هسته اصلی گروه نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می‌دهند؛ گروهی که تحت الحمایه آمریکاست.

در حال حاضر یگانهای کُرد بر مناطقی از شمال و شمال شرق سوریه مسلط هستند.