مقامات صهیونیست با رفع محاصره غزه مخالفت کردند

گالانت در یک مصاحبه رادیویی با بیان اینکه هر توافقی با حماس از نظر ابعاد محدود خواهد بود، گفت: «از ابتدا هم مسئله مورد بحث، توقف درگیری‌ها و آتش‌بس بود نه یک توافق بزرگ و همه‌جانبه».

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» وی با رد گزارش‌های منتشر شده مبنی بر توافق جامع که شامل رفع محاصره 11 ساله غزه است، توضیح داد: «هیچ روندی به سمت یک توافق نداریم».

«موتی یوگِو» نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی و عضو کمیته نظامی کنست هم با رد احتمال حصول توافق با حماس، مدعی شد: «هیچ شانسی برای توافق در نوار غزه نداریم. ما نمی‌توانیم از (بحران) غزه فرار کنیم، نه از نظر بحران انسانی و نه از نظر بحران امنیتی».

«ایسرائیل کاتص» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز پیشتر درباره اوضاع امنیتی در نوار غزه، گفت: «وضعیت در غزه در حال رسیدن به نقطه سرنوشت‌ساز است؛ راه‌حل یا جنگ». وی رسیدن هرگونه کمک و حمایت بشردوستانه به نوار غزه را به بازگشت اجساد صهیونیست‌های مفقود شده در نوار غزه مشروط کرد.

این در حالی است که یک مقام ارشد حماس به روزنامه «هاآرتص» گفته بود که در حال حاضر سه سناریو برای سرنوشت نوار غزه وجود دارد: «تقابل نظامی تمام عیار با اسرائیل، توافق آتش‌بس موقت یا مصالحه طولانی‌مدت بر پایه تبادل زندانی و رفع محاصره (غزه)».

طی هفته‌های اخیر وضعیت مرز زمینی نوار غزه با فلسطین اشغالی به خاطر تداوم خشونت و حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان معترض در این منطقه تشدید و متشنج شده است.

راهپیمایی‌ بزرگ حق بازگشت از ۳۰ مارس ۲۰۱۸ (۱۰ فروردین ۱۳۹۷) در اعتراض به اقدامات آمریکا علیه قدس، طرح موسوم به «معامله قرن» و محاصره نوار غزه، شروع شده و همچنان ادامه دارد.

آمریکا در آذرماه ۹۶ شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کرد و در اردیبهشت ۹۷ با انتقال سفارت خود از شهر تل‌آویو به قدس موافقت کرد، که این مسئله باعث خشم فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه شد.

قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل متحد حق آوارگان فلسطینی در بازگشت به سرزمین‌های خود را به رسمیت می‌شناسد؛ بیش از  شش میلیون نفر فلسطینی به دنبال اشغال سرزمینشان به دست صهیونیست‌ها، آواره شده‌اند.