بی اطلاعی ترامپ از آتش سوزی جنگل های کالیفرنیا

 پایگاه اینترنتی یو اس ای تودی نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای دومین بار طی دو روز گذشته درباره آتش سوزی های ادامه دار جنگل های کالیفرنیا اظهار نظر اشتباه خود را تکرار کرد.

رئیس جمهور آمریکا در یک پیام توئیتری ضمن اشاره به عمق فاجعه آتش سوزی در کالیفرنیا نوشت: «آتش سوزی‌های جنگلی در کالیفرنیا پیشرفت کرده و با قوانین بد زیست محیطی که امکان استفاده صحیح از منابع موجود و قابل توجه آب را نمی دهد، تشدید می‌شود. آنها [منابع آب] به اقیانوس آرام هدایت می شوند. باید برای جلوگیری از گسترش آتش استفاده شوند.»

کارشناسان حوزه جنگل، دانشمندان بخش آب، و روزنامه نگاران به سرعت به اظهارات ترامپ واکنش نشان دادند و اعلام کردند ادعای وی در مورد اینکه آب های جاری به اقیانوس آرام منتقل می شوند کاملا اشتباه است چرا که طبیعتا آب های جاری در هر منطقه ای مسیر خود را به  سوی اقیانوس ادامه می دهند و در مسیر خود مورد بهره برداری کشاورزی و شهرنشینی قرار می گیرد.

ترامپ همچنین قوانین زیست محیطی نامناسب را علت آتش سوزی در کالیفرنیا دانست. این در حالی است که آتش نشانان اعلام کردند به اندازه کافی آب برای اطفاء حریق دارند و عوامل متعددی از جمله گرما و وزش باد در گسترش آتش سوزی ها تاثیر داشته است.

برخی از دانشمندان نیز ناآگاهی ترامپ در خصوص مسائل آب و هوایی را پیش کشیده و بار دیگر خروج او از معاهده آب و هوایی پاریس را مطرح کردند. به عقیده آنها، افزایش گرمای جهانی که نتیجه بی توجهی دولت های به انتشار گازهای گلخانه ای است پیامدهایی همچون آتش سوزی، ذوب یخچال ها و افزایش سطح آب دریا ها را به دنبال دارد. ترامپ پیش از ورود به کاخ سفید نیز اعلام کرده بود اعتقادی به تغییرات آب و هوایی ندارد و از همه توافقنامه ها در این زمینه خارج خواهد شد. او بارها اعلام کرد  موضوع انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی ترفندی از سوی چینی هاست تا از این طریق  اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد.

اواخر روز دوشنبه، مقامات سازمان آتش نشانی اعلام کردند این حریق در تاریخ کالیفرنیا بی‌سابقه است و نزدیک به 283 هزار و 800 هکتار از اراضی جنگلی و 75 خانه را سوزانده است. طی سال های اخیر، آتش سوزی های مخرب، بخش های گسترده ای از جنگل های کالیفرنیا را تخریب کرده است. این آتش سوزی باعث شده است که تاکنون بیش از 20 هزار نفر از ساکنان این منطقه خانه های خود را تخلیه کنند.