وقتی عربستان چشم‌هایش را روی هم می‌گذارد

در پی اقدام اخیر ریاض در تعلیق روابط تجاری و دیپلماتیک با کانادا به بهانه دخالت در امور داخلی، روزنامه القدس العربی در گزارشی در این باره نوشت: عربستان قطع روابط با کانادا را انتخاب کرد اما اقدامات مشابهی در قبال انگلیس اتخاذ نکرد و همین مسئله سؤالات زیادی را به وجود آورده است اما جواب سخت نیست؛ چراکه قطع روابط اقتصادی و دیپلماتیک با کانادا نسبت به انگلیس پیچیدگی کمتری دارد.

بسمه مومنی، تحلیلگر امور بین الملل در دانشگاه واترلو کانادا گفت: کانادا بسیاری از تجهیزات نظامی را به عربستان می‌فروشد درحالی که عربستان نیز برخی تولیدات پتروشیمی و سوخت را به کانادا می‌فروشد. کانادا احتمالا به سرعت نتواند به خریدار جدیدی دست یابد اما عربستان تولیدکنندگان دیگری برای سلاح پیدا خواهد کرد.

وی گفت: از دست دادن هزاران دانشجوی عربستانی از کانادا هرگز هزینه اقتصادی بالایی برای دانشگاه‌ها و شهرداری‌های کانادا نخواهد داشت اما به تنش بیشتری در زندگی دانشجویان عربستانی منجر می‌شود.

به عقیده مومنی مسئله مهمی که درباره زمان اعلام تصمیم عربستان درباره کانادا وجود دارد تلاش برای منحرف کردن نگاه‌ها از انتقادات درباره اشتباه دیگر سیاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است.

به گفته کارشناسان، جنجال عربستان درباره کانادا تلاش برای دستیابی به پیروزی محسوس در سیاست خارجه عربستان است.

اخراج سفیر کانادا همسو با اقدامات گستاخانه ولیعهد عربستان است که سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان را گروگان گرفته و ۲۰۰ تن از ثروتمندان عربستان را بازداشت کرد تا بخشی از ثروتشان را بپردازند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دفاع از کانادا برنخاسته اما آماده دفاع از انگلیس است و در نهایت ریاض می‌داند که لندن در صورتی که فروشگاه‌هایش از عربستانی‌ها خالی شود هیچ تأثیری نخواهد پذیرفت.