ورود نیروهای مسلح خارجی به دریای خزر ممنوع شد

«سرگئی لاوروف» گفت: «مسکو تردیدی ندارد امضاکنندگان کنوانسیون وضعیت دریای خزر به تعهداتشان برای جلوگیری از حضور نیروهای مسلح خارجی در منطقه عمل می‌کنند.»

روسای جمهور پنج کشور ساحلی یعنی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان روز یکشنبه ( در پنمین اجلاس سران خزر در بندر «آکتائو» قزاقستان کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را امضا کردند. 

دریای خزر بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر در حدود ۲۸ متر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

 ۶۵۷ کیلومتر ساحل این دریا متعلق به ایران است و ۱۹۰۰ کیلومتر به قزاقستان، ۸۲۰ کیلومتر به آذربایجان و ۳۲۲۰ کیلومتر باقیمانده به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد.

گروه کاری برای تدوین این سند در سطح معاونان وزیران خارجه پنج کشور در سال ۱۹۹۶ تشکیل شد و از آن زمان تاکنون ۵۲ اجلاس برگزار و کشورهای ساحلی دریای خزر پس از فروپاشی شوروی سابق، تعیین رژیم حقوقی خزر را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند.

به نوشته اینترفکس «نور سلطان نظریایف»، رئیس‌جمهور قزاقستان هم گفت بر سر تمهیدات نظامی به منظور حصول اطمینان از توازن تسلیحاتی در منطقه خلیج فارس توافق حاصل شده است.