اروپا از کانادا حمایت نکرد

اتحادیه اروپا در انتشار بیانیه برای حمایت از کانادا در جریان تنش دیپلماتیک این کشور با عربستان سعودی ناکام ماند.

بنابر گزارش پایگاه «بازفید»، عدم اتفاق‌نظر اعضا در این زمینه، دلیل ناتوانی در صدور بیانیه اعلام شده است. قرار است اتحادیه اروپا نگرانی ها از وضعیت حقوق‌بشر را در جریان نشستی خصوصی در ریاض با طرف سعودی در میان بگذارد.

روز جمعه نمایندگانی از سفرای اروپایی در جریان نشستی،  یادداشتی رسمی را به «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان تسلیم کردند. این اقدام به دلیل این بود که اتحادیه اروپا نتوانسته بود به اتفاق‌نظر برسند.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا که نامش فاش نشد، ناتوانی اروپا در دستیابی به بیانیه‌ای عمومی در این راستا را ناراحت‌کننده توصیف کرد و خواستار ایجار ساختاری شد که به جای اتفاق‌نظر بر رای اکثریت آرا مبتنی باشد.

کانادا جمعه  ۳ آگوست ( ۱۲ مرداد) با ابراز نگرانی از بازداشت فعالان حقوق بشری در عربستان سعودی، از رژیم آل‌سعود خواسته بود که هرچه سریعتر آنها را آزاد کند. وزارت خارجه ریاض نیز روز دوشنبه در واکنش به این انتقادات، ضمن فراخواندن سفیر خود از اُتاوا، فرستاده کانادا را نیز اخراج کرد.

رژیم سعودی، بیانیه کانادا را «دخالت آشکار در امور داخلی» خودش توصیف کرده و گفته در صورتی که کانادا در آینده در امور داخلی عربستان دخالت کند به معنای آن است که به ریاض اجازه داده در امور داخلی آن کشور دخالت کند.

با این حال «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا بامداد پنجشنبه اعلام کرد علی‌رغم تنش‌های دیپلماتیک ایجاد شده با عربستان سعودی، به فشار علیه این رژیم در حوزه آزادی‌های مدنی ادامه خواهند داد.

عدم اجماع برای حمایت از کانادا در میان کشورهای غربی درحالیست که برخی از کشورهای عربی از جمله امارات، بحرین، مصر و همچنین اتحادیه عرب در این تنش از عربستان جانبداری کردند.