همه نگاه‌ها به داماد اردوغان است

"اعتماد گسترده‌ای که اردوغان به همسر دخترش دارد، ماه ژوئن با انتصاب او به عنوان وزیر دارایی علنی‌تر شد؛ مقامی که مسئولیت رسیدگی به یک بحران شدید ملی را بر دوش آلبایراک گذاشت. در حالی که ارزش واحد پول ترکیه در بازارهای جهانی به شدت افت کرده و مشخص نیست که این کشور بتواند اقتصادش را از این بحران بیرون بکشد، این دو مرد باری را بر دوش گرفته‌اند که بسیاری معتقدند، قادر به حمل آن نیستند".

روزنامه گاردین در گزارشی به بررسی جایگاه برات آلبایراک، وزیر دارایی ترکیه در سیاست این کشور و چالش‌هایی که با آن روبرو است، پرداخته و نوشته است: " صعود برات آلبایراک به مقام‌های مختلف پس از یک دهه مشاور اردوغان بودن و تبدیل شدن وی به دومین شخصیت قدرتمند ترکیه مساله‌ای بحث‌برانگیز در تاریخ اخیر این کشور شده است.

این تاجر ۴۰ ساله جایگاه خود را مدیون پدر همسرش، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه است که به ویژه در پنج سال گذشته قدرت گسترده‌ای را در اختیار او قرار داده است. اعتماد گسترده‌ای که اردوغان به همسر دخترش دارد، در ماه ژوئن با انتصاب او به عنوان وزیر دارایی علنی‌تر شد؛ مقامی که مسئولیت رسیدگی به یک بحران شدید ملی را بر دوش آلبایراک گذاشت.

در حالی که واحد پول ترکیه در بازارهای ناشناخته و جهانی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و مشخص نیست که این کشور بتواند اقتصادش را از این بحران بیرون بکشد، این دو مرد باری را بر دوش گرفته‌اند که بسیاری معتقدند، قادر به حمل آن نیستند.

آلبایراک از پدر همسرش - که به نظر می‌رسد او هم در حال مطالعه دشمن جدیدش یعنی دونالد ترامپ باشد - چیزهای زیادی یاد گرفته است. آلبایراک برای اردوغان همچون کوشنر برای ترامپ است، شاید بتوان گفت جایگاه دولتی آنها در مقایسه با نزدیکی‌شان به کانون قدرت در کشور از اهمیت کمتری برخوردار است.

هر دو رییس جمهور خود را مردان قدرتمندی می‌دانند که بیشترین اهمیت را برای خانواده‌شان قائل هستند. اردوغان همچون ترامپ میراث خود را به دامادش منتقل کرده است. از زمان همه‌پرسی سال گذشته که قدرت اجرایی گسترده‌ای را در اختیار اردوغان قرار داد و انتخابات ماه ژوئن که در آن پیروز شد، او و آلبایراک از قبل هم قدرتمندتر شدند. پارلمان ترکیه خواست رییس جمهور را تایید کرد و به این ترتیب وزیران او همچون اعضای خاندان سلطنتی دوفاکتو دیده می‌شوند. رسانه‌های ترکیه هم رام شده‌اند.

انتقادات مخالفان اردوغان، ترکیه تحت حکومت او را در معرض خطرهایی قرار داده است. آلبایراک مدت‌ها در کنار اردوغان اختلاف نظر و بی‌اعتمادی غرب را تجربه کرده است. متحدان او می‌گویند، او اقتصاد ترکیه را جدا از آمریکا و اروپا و در گرایش به آسیا و اقتصادهای درحال ظهور معرفی کرده است.

آلبایراک کارشناسی ارشد خود را در رشته امور مالی از دانشگاه "پِیس" نیویورک دریافت کرده و پس از آن در ترکیه دوره دکتری خود را تکمیل کرد. در سال ۲۰۰۶ و دوسال پس از ازدواجش به عنوان مدیر اجرایی شرکت انرژی و رسانه "چالیک" که ارتباطاتی را در سراسر منطقه آغاز کرد، منصوب شد. او در سال ۲۰۱۵ وزیر انرژی ترکیه شد و همان سال به عضویت پارلمان این کشور درآمد و از اواخر همان سال به تدریج قدرت سیاسی خود را افزایش داد و از یکی از تاثیرگذارترین تاجران ترکیه به شخصیتی در قلب بنیان قدرت و بی‌تردید وابسته به پدرهمسرش تبدیل شد.

او رگه‌هایی از بی‌رحمی خود را هم نشان داد و رقبای خود را در حزب حاکم همچون احمد داووداغلو، نخست وزیر وقت و هرکسی را که به نظر می‌رسید به اردوغان وفادار نیست، کنار زد. آلبایراک پس از آن در سیاست ترکیه به فردی هم توانمند وهم وحشت زده تبدیل شد که به عنوان مجری امور اردوغان فعالیت می‌کرد. او در عین حال برای خود جذب قدرت می‌کرد و این مساله او را تا زمان در قدرت بودن اردوغان به فردی غیرقابل لمس تبدیل کرده است. روابط این دو آنقدر به هم نزدیک شده که افراد آگاه از ارتباط آنان،‌اعتماد اردوغان به آلبایراک را بی‌قید و شرط توصیف کرده‌اند.

پیش از بحران اقتصادی ترکیه که ابعاد آن هفته گذشته مشخص شد، هیچ مساله‌ای در افق سیاسی این کشور نبود که به نظر برسد این ارتباط با آن محک خواهد خورد. با این حال اکنون با در نظر گرفتن حجم حباب اقتصادی ترکیه و آسیب‌پذیری بخش عمرانی بسیار مجهز آن در برابر بدهی‌های خارجی که از وضعیف فعلی هم سنگین‌تر می‌شوند، آلبایراک با آزمونی روبه‌رو می‌شود که شباهتی به هیچ آزمون دیگری ندارد.

اردوغان فعلا در خصوص تایید ابعاد این مشکل که زنگ هشداری برای بازار منطقه‌ای و اقتصاد داخلی و خارجی بوده، مقاومت خواهد کرد. به نظر می‌رسد آلبایراک نسبت به تاکید اردوغان درباره نرخ بهره پایین به عنوان راهی برای خروج از این مساله متعهد است و همچنین در نزاع با آمریکا گیر افتاده است.

آینده او به طور ذاتی به پشتیبانش گره خورده و او تقریبا هیچ جایی برای طرح مسیری جدید ندارد. این دو یا باید کشتی را متعادل نگه دارند، یا با آن فرو رفته و غرق شوند."