واکنش به اظهارات جنجالی الحریری

هفته جاری «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در جمع اصحاب رسانه در منزلش (معروف به بیت‌الوسط در بیروت) اعلام کرد برخی طرف‌ها با موضوع «گذرگاه النصیب» برای بهبود روابط لبنان با سوریه اصرار دارند اما وی مخالف این موضوع است.

سعد الحریری درباره درخواست عده ای برای گنجاندن موضوع «بازگشت روابط با دولت سوریه» در بیانیه وزارتی دولت جدید گفت در این صورت، دولت جدید تشکیل نخواهد شد.

این اظهارات نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان واکنش سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی هفته جاری را در پی داشت. نصرالله بدون نام بردن از کسی، اعلام کرد: به کسانی که با آنها در موضوع روابط با سوریه اختلاف‌نظر داریم، توصیه می‌کنم بر روی مواضعی که ممکن است بعدا از آن عقب‌نشینی کنند، پافشاری نکنند.

در همین راستا، روزنامه «الجمهوریه» به نقل از منابع وزارتی نزدیک به ریاست‌جمهوری نوشت، ارتباط دادن میان تلاش‌ها برای تشکیل دولت لبنان و گذرگاه النصیب توسط الحریری، همه را تعجب‌زده کرد و اهداف این موضوع مشخص نیست. این اقدام نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان حتما منجر به پیچیدگی در مسیر تشکیل دولت می‌‌شود.

این روزنامه لبنانی در ادامه به نقل از طرف‌هایی که آنها را محافل نزدیک به حزب‌‌الله خواند، نوشت «نصرالله تا کنون شرطی درباره بهبود روابط با سوریه یا گنجاندن این موضوع در بیانیه وزارتی نگذاشته است علیرغم اینکه وی به خاطر جایگاهش به عنوان یک شریک در پیروزی‌های میدانی سوریه و نیز یک متحد دمشق، می‌توانست این شرط را بگذارد. تمام چیزی که حزب‌الله از «امل» خواسته، داشتن شش کرسی وزارتی برای این دو جریان (حزب‌الله و امل) است».

الجمهوریه افزود، تهدید سعد الحریری مبنی بر اینکه اگر عده‌ای بر ازسرگیری روابط با سوریه اصرار کنند دولت جدید تشکیل نخواهد شد در راستای بهانه‌‌های جدید او برای توجیه شکست مستمر در تشکیل دولت است.

انتخابات پارلمانی لبنان در 16 اردیبهشت 1397 برگزار شد و سعد الحریری در سوم خرداد با 111 رأی مأمور به تشکیل کابینه شد، مانع اصلی در به تأخیر افتادن تشکیل کابینه ، اختلاف گروه‌ها بر سر سهمیه‌های وزارتی است.