ژنرال سه ستاره آمریکایی نامزد ریاست «سنتکام» شد

با اعلام رسمی سپهبد «کنت مک کنزی» به عنوان گزینه ریاست جدید ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به مجلس سنای این کشور، تحرکات سناتورها برای تایید یا رد صلاحیت این نظامی ۶۱ ساله آغاز شده است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا موسوم به «سنتکام»، نام یکی از شش ستاد فرماندهی کل ارتش این کشور است؛ ستادی که در اوج جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران و حمایت‌ها همه جانبه واشنگتن از این رژیم ایجاد شد.

بهانه تشکیل این ستاد که دی ماه ۱۳۶۱ ایجاد شد، عملیات مین‌گذاری ایران در خلیج فارس و بروز برخی درگیری‌ها بین نیروی دریایی آمریکا با ایران اعلام شد.

مرکز سنتکام در پایگاه هوایی مک‌دیل در ایالت فلوریدا قرار دارد و مسئولیت آن، فرماندهی کل نیروهای ارتش آمریکا در منطقه غرب آسیا، شرق آفریقا و آسیای مرکزی است.

پنتاگون روز چهارشنبه رسما سپهبد «کنت مک کنزی» را به عنوان گزینه مدنظر رئیس‌جمهور آمریکا برای ریاست سنتکام به مجلس سنای این کشور معرفی کرد تا در صورت تایید نهایی صلاحیتش، او رسما جایگزین «جوزف وُتل» شود؛ ژنرالی که پیشتر اعلام کرده درصدد بازنشستگی است.

گزارشی کوتاه درباره سوابق گزینه ریاست سنتکام را در متون زیر بخوانید:

سپهبد «کنت اف مک کنزی جونیور» متولد شهر «بیرمنگام» ایالت آلاباما است و گفته می‌شود ۶۰ یا ۶۱ ساله است.

این ژنرال سه ستاره، از پنجم جولای سال گذشته میلادی تاکنون، مدیر ستادکل نیروهای مسلح بوده و قبل از آن سابقه کار در سمت‌های مختلف نظامی داشته است.

مک کنزی پیش از آن، به مدت دو سال به عنوان مدیر بخش برنامه‌ریزی و سیاستگذاری ستاد کل نیروهای مسلح ارتش آمریکا کار کرد.

او که کارش را به عنوان تفنگدار دریایی (Marine) آغاز کرد، سابقه فرماندهی برخی از گردان‌های اعزامی ارتش به افغانستان و عراق را در کارنامه خود دارد.

ژنرال آمریکایی مدتی را هم در نیروهای بین‌المللی موسوم به «ایساف»، به عنوان دستیار معاون رئیس ستاد کل در امور با ثبات کردن افغانستان فعالیت کرد.

مشاور امور نظامی دو تن از فرماندهان تفنگداران دریایی آمریکا، بخش دیگری از سابقه مک کنزی را تشکیل می‌دهد.

از جمله دیگر سمت‌های سازمانی او، معاونت مدیر عملیات در مرکز فرماندهی ملی ارتش در پنتاگون است؛ سمتی که در سال ۲۰۰۸ به او رسید.