نام قاتل بر تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی

یک منبع سیاسی در تل‌آویو اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته تاسیسات هسته‌ای "دیمونا" را به نام شیمون پرز، رئیس متوفی این رژیم نام‌گذاری کند. زیرا وی موسس این تاسیسات در سال ۱۹۵۶ بود.

این منبع تاکید کرد،‌ نتانیاهو در مراسم رسمی در دومین سالگرد مرگ پرز به زودی تصمیم خود را اعلام خواهد کرد و پس از آن مراسم دیگری در تاسیسات هسته‌ای دیمونا در جنوب اراضی اشغالی به منظور رونمایی از تابلوی نام پرز برگزار خواهد شد. نتانیاهو این تصمیم را این گونه توجیه می‌کند که پرز برای انجام این پروژه مهم کارهای بسیاری انجام داده و این پروژه برای امنیت اسرائیل در طول تاریخ حیاتی است.

پرز که دستیار جوان دیوید بن گوریون، نخست وزیر وقت اسرائیل بود، او را برای ساخت تاسیسات مذکور قانع ساخت تا بازدارنده قوی در مقابل تفکر عرب‌ها مبنی بر نابودی اسرائیل باشد.

وی همچنین اواسط دهه ۵۰ میلادی به صورت محرمانه به منظور ساخت راکتور هسته‌ای دیمونا با همکاری فرانسه اقدام کرد و این کشور هم به دنبال مشارکت رژیم صهیونیستی در حمله به مصر در سال ۱۹۵۶ با کمک به این رژیم برای ساخت این تاسیسات موافقت کرد.

اما بعدها فرانسه از این همکاری عقب‌نشینی کرده و در سال ۱۹۶۰ اعلام کرد به دیمونا اورانیوم نخواهد داد. به دنبال این مساله پرز با دولت فرانسه مذاکره کرده و در پایان قرار شد فرانسه نظارت خود بر تاسیسات هسته‌ای اسرائیل را لغو کند اما شرکت‌های فرانسوی به منظور توسعه فعالیت این تاسیسات همکاری خودشان را ادامه دهند.