سفر پاپ به ایرلند در سایه رسوایی جنسی کلیسا

پاپ صبح روز شنبه وارد فرودگاه دوبلین شد و قرار است با قربانیان آزارهای جنسی توسط روحانیون کلیسا ملاقات کند.او هفته پیش در نامه‌ای خطاب به کاتولیک‌های جهان ضمن محکوم کردن آزار جنسی توسط کشیش‌ها وسرپوش گذاشتن بر این جرائم خواستار پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری شد.

به‌تازگی هیات منصفه ای در آمریکا جزییات هفت دهه آزار جنسی توسط روحانیون کلیسای کاتولیک در ایالت پنسیلوانیا را گزارش کرده است. این تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از هزار فرد زیر سن قانونی که قابل‌شناسایی هستند هدف آزار 300 کشیش در این ایالت قرارگرفته‌اند.

در ایرلند نیز به گفته منابع انگلیسی بیش از 9 هزار مورد آزار جنسی در کلیساها گزارش ‌شده که در این رابطه، سفر پاپ فرانسیس به دوبلین را می‌توان نقطه عطفی در واکنش به برملا شدن موارد پرشماری از سوء رفتار کلیسای کاتولیک طی چندین دهه تلقی کرد.

این مقام مسیحی در نامه اخیر خود با اشاره به درد دل‌ خراش قربانیان که برای مدت‌های طولانی نادیده گرفته‌شده نوشته است: 'ما به‌عنوان جامعه کلیسایی باشرم و ندامت اذعان می‌کنیم که به وظیفه خود عمل نکردیم، به‌موقع عمل نکردیم، و ابعاد و عمق زیانی که بر زندگی بسیاری تحمیل شد را درک نکردیم. ما از کودکان مراقبت نکردیم و آن‌ها را به حال خود رها کردیم.'

مارگارت مک گاکین از موسسه 'بازماندگان و قربانیان سوءاستفاده توسط نهادها' در ایرلند شمالی گفته است که واکنش پاپ 'ناکافی و دیرهنگام' بوده و این نامه 'چیزی را عوض نمی‌کند.'

هم‌زمان رئیس کلیسای کاتولیک ایرلند در گفت‌وگو با اسکای نیوز تأکید کرده است که پاپ بایستی در سفر به ایرلند به‌طورجدی مساله آزار جنسی کلیساها را موردتوجه قرار دهد. ایمون مارتین می‌گوید: قربانیان آزار جنسی رنجی را تحمل می‌کنند که با آن‌ها تا آخر عمر ادامه خواهد داشت. حق نداریم که از این رسوایی چشم‌پوشی کنیم.

پاپ در جریان سفر خود به ایرلند همچنین قرار است در 'نشست جهانی خانواده' که توسط کلیسای کاتولیک برگزار می‌شود سخنرانی کند. این نشست هر سه سال و برای پیروان مذهب کاتولیک برگزار می‌شود.

این برای اولین بار پس از 40 سال است که رهبر کاتولیک‌های جهان به ایرلند سفر می‌کند. سنت جان پاول دوم آخرین روحانی عالی‌رتبه واتیکان بود که در سال 1979 در میان موج عظیمی از استقبال مردم ایرلند وارد این کشور شد. ایرلندی‌ها که اکثراً پیروان مذهب کاتولیک بوده این سفر را یک‌بار برای همیشه توصیف کرده بودند.

این در حالی است که پاول دوم برخلاف سنت روحانیون مسیحی صاحب یک فرزند پنج‌ساله بود و عده کمی از این ماجرا باخبر بودند. سیزده سال بعد زمانی که این خبر منتشر شد، برای بسیاری از پیروان دین مسیحیت تکان‌دهنده بود و تأثیر بدی بر افکار عمومی مردم ایرلند گذاشت.

در این سال‌ها گرایش مردم ایرلند نیز متأثر از رسوایی آزار جنسی کلیساها در این کشور و تحولات سیاسی در سطح کلان تغییریافته است. ایرلندی‌ها در سال 2015 برخلاف دستورالعمل‌های دین مسیحیت به اصلاح قانون ازدواج هم‌جنس‌گرایان و پارسال نیز به تغییر قانون منع سقط‌جنین رأی موافق دادند.درواقع زمانی که پاول دوم به ایرلند سفر کرد 90 درصد مردم از گرایش‌های مذهبی عمیقی برخوردار بوده و در مراسم‌های هفتگی کلیسا شرکت می‌کردند. بااین‌حال گرایش‌های مذهبی مردم این کشور به‌تدریج کاهش‌یافته است.

پاپ فرانسیس که از سال 2013 میلادی سکان‌دار رهبری کاتولیک‌های جهان است به دلیل موضع‌ گیری‌ها علیه نابرابری اقتصادی، نابودی محیط ‌زیست و درگیری‌های بین‌المللی میان پیروان دین مسیحیت محبوبیت پیداکرده است.

لئو وارادکار نخست‌وزیر ایرلند امیدوار است که سفر پاپ فصل جدیدی از رابطه این کشور با کلیسا را ایجاد کند.