آمریکا در مقابله با ترکیه تنها ماند

روزنامه ترکیه چاپ استانبول در مقاله‌ای در شماره امروز خود نوشت: محافل بین‌المللی از اقداماتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه ترکیه انجام می‌دهد، حمایت نمی‌کنند.

این روزنامه در مقاله‌ای نوشت: این موضوع بار دیگر بی معنی بودن اقدامات دونالد ترامپ را در مقابل انظار عمومی آشکار کرده است. حمایت کشورهای همسایه از ترکیه نیز در آمریکا توجه برخی لابی ها را به خود جلب کرده است. در داخل آمریکا بسیاری از محافل توانمند داخلی اتفاق نظر دارند که ترکیه متحدی نیست که بتوان آن را به سادگی از دست داد. اعلام این موضوع از جانب وزارت دفاع آمریکا که هیچ وقفه ای در روابط نظامی با ترکیه بروز نکرده است نشانه آشکار این دیدگاه است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اخیرا اعلام کرد ایران،‌ ترکیه و پاکستان می توانند با یکدیگر همکاری و هواپیما تولید کنند. ظرفیت هایی که ایران از آن برخوردار است، بسیاری از کشورها از جمله کشورهای غربی را ناراحت کرده است. اما از دیدگاه ترکیه این کشور می تواند یک آلترناتیو مهم و شریک بخش تولید باشد. استفاده ترکیه از فناوری هایی که کشورهای همسایه به آن دست یافته اند، امکان آن را فراهم خواهد کرد که ترکیه مسیری را که پیش روی خود دارد، سریع تر طی کند.

روزنامه ترکیه در ادامه این مقاله نوشت: شرکت خطوط هوایی ترکیه اخیرا به همکاری های خود با شرکت های تبلیغاتی آمریکا پایان داد. با این اقدام پیام مهمی نیز به آمریکا با توجه به مسائلی که میان دو کشور وجود دارد، داده شد.

با توجه به همکاری ها میان دولت های ترکیه و قطر شمار پروازها میان دو کشور و شمار مسافران افزایش یافته است. هفته گذشته از قطر 90 پرواز به مقصد ترکیه انجام شد. در نیمه نخست سال 2018 میلادی 36 هزار شهروند قطر به ترکیه سفر کردند که این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی 104 درصد افزایش نشان می دهد.

روابط ترکیه و آمریکا اخیرا در پی اقدام دولت ترامپ در اعمال تحریم‌ها علیه آنکارا به شدت تیره شده است و دولت ترکیه، واشنگتن را عامل اصلی بحران اقتصادی این کشور معرفی می کند. ترامپ تهدید کرده است تا زمانی که کشیش برانسون آزاد نشود، تعرفه های واردات آلومینیوم و فولاد را برای ترکیه دو برابر می کند. کاخ سفید همچنین دو مقام ترکیه ای را تحریم کرد.

تنش‌ها میان آنکارا و واشنگتن علاوه بر ایجاد بحران در بازارهای بین‌المللی، موجب کاهش ارزش لیر شده بود که با اقدامات حمایتی قطر از ترکیه تا حدودی متوقف شد. در حال حاضر، ارزش لیر در برابر دلار با کاهش 16 درصدی همراه است.