سو استفاده آمریکا و اسرائیل از اختلافات اعراب

عریقات به شبکه «المیادین» گفت فلسطینی‌ها از حق خود در مقاومت بر اساس قانون بین‌المللی شانه‌خالی نخواهند کرد اما شرایط کنونی «مقاومت مردمی» را می‌طلبد، اگر دولت فلسطین با مرکزیت قدس به رسمیت شناخته نشود، هیچ صلحی وجود نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: آمریکا دیگر خارج از محاسبات ما برای روند صلح قرار دارد و معتقدم اسرائیل به توافق اسلو پایان داده است.

عریقات ادامه دادکاخ سفید نیاز به سیاستمدار دارد نه بازرگان؛ دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد قدس پایتخت رژیم صهیونیستی باشد، حق بازگشت را لغو کند، شهرک‌سازی را قانونی و نوار غزه را از کرانه باختری جدا کند، همه دولت‌های آمریکا از رژیم اشغالگر طرفداری کرده‌اند اما دولت ترامپ می‌خواهد قدس را[به اسرائیل] بدهد.

دبیرکل کمیته اجرایی ساف تصریح کرد ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی معتقدند در سایه اختلافات عربی کنونی، زمان مناسب برای اجرایی شدن معامله قرن فرا رسیده و دولت آمریکا سیاست باج‌خواهی را علیه ملت فلسطین به کار خواهد گرفت.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی ـ‌ اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

عریقات تأکید کرد باید روابط با هر کشوری که سفارتش را به قدس منتقل می‌کند، قطع شود و ترامپ جز «زبان سود و منافع» نمی‌فهمد، او برای تجزیه جهان عرب و اسلام تلاش می‌کند به همین دلیل مشکلات میان طرف‌های منطقه‌ای باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

وی در خصوص تحریم‌های تشکیلات خودگردان علیه نوار غزه گفت: در صورتی که قراردادهای تقسیم در راستای اجرایی شدن معامله قرن، انجام شود تشکیلات خودگردان نوار غزه را حمایت مالی نخواهد کرد؛ فاجعه کنونی ملت فلسطین در جداسازی غزه از کرانه باختری نهفته است و اولویت اول بازگرداندن حمایت مالی «آنروا» (آژانس کاریابی و کمک به آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل) است.

عریقات گفت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سال گذشته درخواست ترامپ برای قطع مستمری خانواده‌های اسرا و شهدا و مجروحان را رد کرد زیرا معتقد به حق بازگشت و مرکزیت قدس شرقی برای دولت فلسطین است.

وی تأکید کرد نتانیاهو آماده استقرار پنج گردان نظامی برای ادامه اختلافات فلسطینی است و او به همراه ترامپ تلاش می‌کند قدس و مسجدالاقصی را تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی در آورد اما این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.

عریقات در پایان درباره هرگونه توافق آتش‌بسی میان حماس و رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت ترامپ از این طریق میخواهد غزه را از کرانه باختری جدا کند.

پس از چند دور مذاکره میان گروه‌های فلسطینی با اعضای سازمان اطلاعات مصر برای آتش‌بس در نوار غزه، منابع فلسطینی و اسرائیلی از موافقت ابتدایی حماس و رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند اما مشکل اصلی مخالفت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با شکل و محتوای این آتش‌بس است.