پیشنهاد جدید عربستان به سوریه به در بسته خورد

خالد الحمیدان، رئیس شورای امنیت ملی عربستان طی تماس تلفنی با سرتیپ علی مملوک، رئیس دفتر شورای امنیت ملی سوریه بر پیشنهادی مبتنی بر قطع روابط سوریه با ایران در قبال حمایت مالی عربستان از عملیات بازسازی این کشور تاکید کرده است.

علی مملوک در پاسخ به این پیشنهاد همان پاسخی را داده که به هیئت آمریکایی داده بود. او گفته سوریه جزئی از یک محور گسترده بوده و ائتلاف آن با هم‌پیمانانش ثابت و استوار است.

همچنین در این تماس تلفنی رئیس شورای امنیت ملی عربستان از مملوک خواسته تا با یکدیگر دیدار کنند که مملوک در پاسخ به این درخواست طرف عربستانی تاکید کرده: ما در شام هستیم و هر کس که می‌خواهد با ما دیدار کند می‌تواند این کار را انجام دهد.

این سومین ارتباط عربستان با سوریه از آغاز بحران این کشور است. اولین تماس را ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه فقید عربستان در ابتدای بحران سوریه برقرار کرد و خواستار قطع روابط دمشق با تهران شد.

دومین تماس مربوط به ژوئیه ۲۰۱۵ بود زمانی که مملوک به ریاض سفر کرد و با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار داشت. بن سلمان به مملوک به صراحت گفت: مشکل اساسی عربستان با سوریه از مدت‌ها پیش این است که شما پشت ایران حرکت می‌کنید و رضایت شما از بودن در ائتلاف با ایران است؛ ایرانی که ما با آن در سطح منطقه درگیریم.