ذات اصلی آمریکا از زبان لاوروف

سرگئی لاوروف روز سه شنبه طی گفت وگو با روزنامه پراودای اسلواکی که در رسانه های روسیه منتشر شد، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا از یک طرف درخواست گفت وگو با روسیه می دهد و از طرف دیگر ما را تحریم می کند.

وی افزود: به رغم ادعای طرف آمریکایی برای آمادگی گفت وگو با روسیه، همچنان با رفتارهای غیردوستانه از طرف این کشور مواجه هستیم.

لاوروف افزود: آمریکا روابط پیچیده مسکو و واشنگتن را با اقدامات اخیر خود متشنج کرده است و به طور حتم روسیه به تحریم های اخیر واشنگتن بطور مناسب و واقعگرایانه و براساس اصل متقابل پاسخ می دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه تلاش برای گفت وگو با روسیه با زبان اولتیماتوم بی فایده است، افزود: این درخواست آمریکا که مسکو باید در مورد عدم بکارگیری سلاح شیمیایی، آمریکا را متقاعد کند؛ غیرمنطقی و بی اساس

است چرا که روسیه بر خلاف آمریکا تمام زرادخانه شیمیایی خود را نابود کرده و سازمان منع تسلیحات شیمیایی این واقعیت را تایید کرده است.

**روسیه بر حل سیاسی مساله سوریه تمرکز کرده است

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه 'روسیه همچنان بر حل و فصل سیاسی مساله سوریه تمرکز کرده است' گفت: تلاش های ما در سوریه دستیابی به حل و فصل سیاسی بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت و با توجه به نتایج کنگره گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی است.

وی ادامه داد: روسیه به همراه شرکای خود ابتکار بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان را در دست دارد و کارهای بزرگی برای بازسازی زیرساخت های تخریب شده و اقتصاد سوریه در پیش است.

**کریمه از روسیه جدا نمی شود

وزیر خارجه روسیه در خصوص آخرین وضعیت کریمه، موضوع مورد اختلاف این کشور با اوکراین تصریح کرد که شبه جزیره کریمه بخش جدایی ناپذیر روسیه است.

وی تاکید کرد روند همگرایی کریمه در ساختار سیاسی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی روسیه به پایان رسیده و از وقتی که به روسیه اضافه شد تحولات مثبتی در آن رخ داده است.

 

**منافع آمریکا در تضاد با خط لوله جریان شمالی 2 است

لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه خاطرنشان کرد که طرح خط لوله جریان شمالی دو که قرار است گاز روسیه را از طریق دریا به آلمان برساند، یک پروژه تجاری می باشد که با منافع آمریکا در تضاد است.

به گفته وی، آمریکا برای پیشبرد منافع خود با خط لوله جریان شمالی 2 مخالفت می کند و اظهارات اخیر ترامپ در این باره نشان می دهد که او به دنبال پیشبرد منافع اقتصادی و انرژی آمریکا در اروپاست.

به گزارش ایرنا، خط لوله جریان شمالی 2 برای انتقال سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان برنامه ریزی شده و بخشی از برنامه شرکت گازپروم برای برون رفت روسیه از مسیر کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است.

فاز نخست این خط لوله به آلمان که یک هزار و 222 کیلومتر است، سال 2011 به بهره برداری رسید و سالانه بیش از 20 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به این کشور اروپایی منتقل می کند.

هزینه ساخت مرحله دوم این خط لوله حدود هفت میلیارد و 400 میلیون یورو برآورد شده است که گازپروم و چند شرکت اروپایی دیگر، اعتبار مالی آن را تامین می کنند.

اجرای این طرح، گاز روسیه را ارزان تر به بازارهای مصرف اروپایی می رساند، زیرا هزینه ترانزیت که اکنون به اوکراین و دیگر کشورها پرداخت می شود، حذف خواهد شد و این کاهش بها برای مسکو یک پیروزی اقتصادی محسوب می شود.

برخی کارشناسان معتقدند که این پروژه موقعیت استراتژیک اوکراین در تامین گاز اروپا را هم از بین می برد و می تواند به اهرم فشار روسیه بر اوکراین که به دنبال فاصله گرفتن از این کشور و نزدیکی به غرب است، تبدیل شود.