هشدار ترامپ در مودر درگیری بر سر انتخابات

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی خصوصی گفته در صورتی که جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره آمریکا شکست بخورند و اکثریت در اختیار دموکرات‌ها قرار گیرد، در آمریکا «خشونت» آغاز می‌شود.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «ان.بی.سی»، ترامپ در نشستی که روز دوشنبه با حضور سران کلیسای اونجلیک (مسیحیان معتقد به نبرد آخرالزمان) در کاخ سفید برگزار شد، پس از خروج خبرنگاران با آن‌ها درباره انتخابات پیش رو صحبت کرده و گفته در صورتی که جمهوری‌خواهان انتخابات را ببازند، مسیحیان اونجلیک هم تمام امتیازاتی را که در دولت ترامپ به دست آورده‌اند، از دست می‌دهند.

ترامپ پارسال با امضای یک فرمان اجرایی، اجرای سفت و سخت قانون به «متمم جانسون» را که کلیساها و سران مذهبی را از دخالت در سیاست و اعلام نظر درباره نامزدهای انتخاباتی منع می‌کند، متوقف کرد. هرچند ترامپ در نشست روز دوشنبه مدعی شده که سران کلیسا را «از شر این قانون خلاص کرده»، اما کارشناسان آمریکایی می‌گویند او اختیار لغو این قانون را ندارد و فرمان اجرایی او هم ساز و کار اجرایی ندارد.

با این حال، بر اساس بخش‌هایی از متن اظهارات ترامپ که ان.بی.سی به آن دست یافته، ترامپ گفته است: «شما یک انتخابات با از دست دادن هرآنچه که به دست آورده‌اید، فاصله دارید.»

وی که رابطه نزدیکی با کلیسای اونجلیک دارد، افزوده: «این میزان نفرت، این میزان خشم غیرقابل باور است. بخشی از آن به دلیل کارهایی است که من برای شما، برای خودم و برای خانواده‌ام انجام داده‌‌ام... انتخابات ۶ نوامبر (۱۵ آبان) تا حد بسیار زیادی یک نظرسنجی است که نه فقط درباره من، بلکه نظرسنجی‌ای درباره مذهب شما، نظرسنجی‌ای درباره آزادی بیان و متمم اول [قانون اساسی] است.»

رئیس‌جمهور آمریکا با هشدار درباره تبعات شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره، گفته است: «آن‌ها تمام آنچه که ما انجام دادیم را لغو می‌کنند. این کار را به سرعت و با خشونت، با خشونت، انجام خواهند داد. خشونت خواهد بود. وقتی به "آنتی فا" و بعضی از این گروه‌ها نگاه می‌کنید، می‌بینید که این‌ها آدم‌های خشنی هستند.»

آنتی فا ائتلافی از گروه‌های چپگرا و ضدفاشیسم است که از زمان روی کار آمدن ترامپ با هدف مقابله با گروه‌های سفیدبرترپندار و نژادپرست شکل گرفته است. سال گذشته در جریان درگیری میان این دو گروه، یکی از اعضای گروه‌های حامی ترامپ، مخالفان او را زیر گرفت. در جریان آن حادثه که در شهر «شارلوتسویل» رخ داد، یکی از مخالفان ترامپ کشته شد، با این وجود رئیس‌جمهور آمریکا هر دو طرف را مقصر توصیف کرد و گفت هر دو گروه دست به خشونت زده‌اند.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ زمانی که برای رسیدن به کاخ سفید تلاش می‌کرد هم هشدار داد که اگر در انتخابات «تقلب شود» و او شکست بخورد، ممکن است هوادارانش به خیابان‌ها آمده و برای حفظ جایگاه او مبارزه کنند.

در انتخابات آبان ماه امسال تمام کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا و یک سوم کرسی‌های سنا در معرض رأی قرار می‌گیرد. نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در آمریکا نشان می‌دهد که احتمال دارد دموکرات‌ها اکثریت مجلسین را از جمهوری‌خواهان پس بگیرند.