درخواست آمریکایی ها برای برکناری ترامپ

در حالی که «دونالد ترامپ» در مصاحبه اول شهریورماه درباره تلاش برای استیضاحش از ریاست جمهوری به شدت هشدار داده، نتیجه یک نظرسنجی در آمریکا حاکی است که درصد قابل توجهی از آمریکایی‌ها حامی استیضاح ترامپ هستند.

پایگاه «آکسیوس» به همراه  موسسه «سِروِی مانکی پُل»( Survey Monkey poll) از مردم آمریکا یک نظرسنجی با موضوع میزان حمایت از استیضاح  دونالد ترامپ از ریاست جمهوری انجام دادند.

طبق این نظرسنجی، ۴۴ درصد از آمریکایی‌ها از کنگره آمریکا خواسته‌اند که فرایند استیضاح ترامپ را آغاز کند.

نکته جالب توجه در این نظرسنجی، حمایت شدید دموکرات‌ها از استیضاح ترامپ و حمایت ناچیز جمهوری‌خواهان از این موضوع است.

۷۹ درصد از دموکرات‌ها، ۴۹ درصد از «احزاب مستقل‌» و تنها ۸ درصد از جمهوری‌خواهان شرکت کننده در این نظرسنجی حمایتشان را از برکناری  رئیس‌جمهور اعلام کردند.

این نظرسنجی بعد از اقرار «مایکل کوهن» وکیل شخصی سابق ترامپ به انجام برخی اقدامات خلاف قانون از قبیل پرداخت حق السکوت به «استورمی دنیلز» بازیگر فیلم‌های مستهجن و «کارن مک دوگال» مدل نشریه «پلی بوی» در رابطه با روابط غیراخلاقی آنها با رئیس‌جمهور کنونی آمریکا انجام شد.

کوهن ۳۱  مرداد ماه با دادگاهی در نیویورک به توافق رسید تا در ازای اعتراف به جرایمش، تخفیف مجازات دریافت کند. بر اساس این توافق، او به ارتکاب دستکم ۸ فقره جرم اعتراف کرده است.

تخلف مالیاتی، جمع‌آوری فراتر از سقف قانونی کمک‌های مالی انتخاباتی، ارائه اظهارنامه نادرست به یک موسسه مالی و دریافت منابع غیرقانونی برای ستاد انتخاباتی از جمله جرایمی است که کوهن به آن‌ها اعتراف کرده است.

در نظرسنجی تازه در آمریکا، ۶۴ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که از نظر آنها ترامپ به کوهن دستور داده تا به این دو زن حق السکوت بدهد.

البته در این نظرسنجی، ۹۳ درصد از دموکرات‌ها، ۶۶ درصد از مستقل‌ها و ۳۸ درصد از جمهوری‌خواهان اعلام کردند که دستور پرداخت حق السکوت به دستور شخص ترامپ صورت گرفته است.

با وجود اعتقاد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به اینکه ترامپ دستور پرداخت حق السکوت را داده، اکثریت آنها گفتند که امکان استفاده از چنین موضوعی به عنوان جرمی که بتوان با آنها ترامپ را استیضاح کرد، وجود ندارد.

نظرسنجی مذکور از بین ۴۳۶۲ بزرگسال آمریکایی در فاصله ۲۲ تا ۲۴ آگوست انجام شده است.

جنجال‌ها در آمریکا درباره استیضاح دونالد ترامپ، به دنبال اعتراف وکیل سابق او به انجام اقدامنات خلاف قانون در سال ۲۰۱۶ و همچنین گناهکار شناخته شدن «پال منافورت» رئیس سابق ستاد انتخاباتی او در چندین فقره جرم  تشدید شده است.

۳۱ مرداد ماه هیأت منصفه رسیدگی‌کننده به پرونده تخلفات اقتصادی و مالیاتی منافورت پس از سه هفته بررسی پرونده، اعلام کرد از مجموع ۱۸ فقره جرم مورد بررسی، به اتفاق آرا به این جمع‌بندی رسیده که رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ در دستکم ۸ فقره جرم، که همگی به فرار مالیاتی و تخلف مالی مربوط هستند، گناهکار است. 

بر اساس تصمیم دادگاه رسیدگی‌کننده به این پرونده، قرار است حکم منافورت روز ۱۲ دسامبر سال جاری میلادی (۲۱ آذر ۹۷) اعلام شود.

این ماجراهای دردسرساز برای ترامپ، به موازات تشدید جنجال‌ها در آمریکا درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و تبانی ادعایی کارزار او با مسکو جو سنگینی را علیه رئیس‌جمهور این کشور درست کرده است.

همزمان با این جو، تحقیق‌های اف‌بی‌آی و «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا در حال پیگیری است.