افشای اظهارات محرمانه ترامپ کار دست او داد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر رسانه‌ها را برای انتشار اخبار جعلی مورد انتقاد قرار داد. انتقاد رئیس جمهور آمریکا از رسانه‌ها پس از آن صورت گرفت که بخشی از اظهارات او درباره کانادا در مصاحبه اخیرش با بلومبرگ، که قرار بود منتشر نشود، در روزنامه تورنتو استار کانادا منتشر شد.

ترامپ جمعه شب در صفحه توئیتر خود نوشت با افشای اظهاراتش که قرار نبود پخش شود، توافق جدی میان بلومبرگ و او به شدت نقض شده است. ترامپ این را نمونه دیگری از گزارش‌های غلط و جعلی رسانه‌ها دانست که او از زمان روی کار آمدن به آنها عادت دارد. رئیس جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: دست‌کم کانادایی‌ها از موضع من خبر دارند و بنابراین درز اظهاراتش را تائید کرد.

در اظهارات درز یافته، ترامپ گفته بود او در طول مذاکرات تجاری در خصوص  «قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی» یا «NAFTA» نتوانست به هیچ گونه توافقی با کانادا دست یابد و در نتیجه آن توافق کاملا براساس شروط ما به امضاء خواهد رسید. رئیس جمهور آمریکا خواسته بود که این اظهاراتش منتشر نشود زیرا معتقد بود اعلام عمومی موضع او ممکن است نشان‌دهنده این باشد که آنها نمی‌توانند به توافق دست یابند. همچنین رئیس‌جمهور آمریکا به طور خصوصی و محرمانه مدعی شد که او در طول این مذاکرات کانادا را با تهدید به اعمال تعرفه و استفاده از ابزارهای دیگر ترسانده است. 

پیش از این، روزنامه تورنتو استار مقاله‌ای با الهام از یک منبع ناشناس منتشر کرد که در آن بر دشواری مذاکرات تجاری میان آمریکا و کانادا اشاره شده بود. تورنتو استار با انتشار اظهارات خصوصی ترامپ تاکید کرد بلومبرگ به تعهد خود برای عدم افشای عمومی این بخش از اظهارات رئیس جمهور آمریکا پایبند بوده اما تورنتو استار تعهدی در این باره به ترامپ ندارد. این روزنامه کانادایی مستقلا نتوانست صحت این اظهارات را تائید کند اما دولت کانادا اطمینان دارد که آنها درست هستند.