شانس با ترامپ یار بود

رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا به دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور اجازه داده است تا به سوالات مربوط به تبانی میان اعضای کمپین انتخاباتی او و دولت روسیه به صورت مکتوب پاسخ دهد.

موافقت مولر با این موضوع تا حدی بخشی از اختلافات میان وکلای کاخ سفید و تیم تحقیقاتی مولر درباره مصاحبه حضوری را حل می‌کند.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد روز سه‌شنبه دو منبع درباره نامه‌ای از دفتر مولر به کاخ سفید خبر دادند، که در روز جمعه ارسال شده است و در آن به تمایل دادستان‌ها برای دریافت پاسخ‌های مکتوب از ترامپ در موضوع تبانی ادعای با روس‌ها اشاره داشت.

این ادعاها تاکنون از سوی مولر مطرح نشده است، با این حال زمانی که به او کنترل تحقیقات ضداطلاعاتی اف بی آی، پلیس فدرال آمریکا، محول شد طبق حکم دریافتی، او باید هرگونه ارتباط و یا هماهنگی میان دولت روسیه و افراد وابسته به کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و هر موضوعی ناشی از آن را مورد بررسی قرار دهد.

بازرس ویژه پرونده مداخله احتمالی روسیه ممکن است همچنان بخواهد با رئیس جمهور آمریکا، درباره اینکه آیا او به نحوی با ممانعت برای انجام این تحقیقات از جمله با اخراج جیمز کومی، اداره کننده سابق اف بی آی قصد داشته مانع اجرای عدالت شود، مصاحبه کند.

بر اساس گزارش منتشره از سوی نیویورک تایمز، تیم تحقیقاتی مولر بر این باور است مسئله امتیازات اجرایی رئیس جمهور می‌تواند درخواست آنها برای انجام نشست حضوری با ترامپ، درباره ممانعت از اجرای عدالت، را مانع شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که تیم حقوقی رئیس جمهور آمریکا به این نامه با خوشحالی واکنش نشان داده‌اند و معتقدند این نامه می‌تواند نشانه آن باشد که مصاحبه مولر و ترامپ کمتر از چیزی است که آنها انتظارش را داشتند. مصاحبه مکتوب، در صورت عملی شدن، پس از مصاحبه میان دستیاران ارشد کاخ سفید و مقامات دولت دونالد ترامپ صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور آمریکا تاکنون هر گونه تبانی میان کمپین انتخاباتی خود و عوامل روس را رد کرده است . او در 23 اوت در پیامی توئیتری نوشت: هیچ تبانی صورت نگرفته، این تحقیقات تعقیب توهمات جعلی است.

تاکنون بازرس ویژه پرونده علیه تعدادی از اتباع روسیه اعلام جرم کرده و مدعی است که آنها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 مداخله کرده‌اند. از جمله ادعاهای مطرح شده علیه روس‌ها این است که عاملان اطلاعاتی روسیه کامپیوترهای کمیته ملی دموکرات‌ها را هک کرده‌اند.